Langkau ke kandungan utama

Pohon besar lembutkan pandangan


SEMAKIN ramai suri rumah gemar menghias pokok bunga atau tanaman hijau di dalam rumah mereka, namun janganlah hanya memilih tanaman yang bersaiz kecil seperti dedaun renek.

Adakalanya anda harus cuba menukar selera dengan menghias beberapa tanaman besar di dalam rumah. Sebenarnya, tanaman bersaiz besar ini boleh dihias dalam pelbagai cara.

Contohnya, tanaman dedaun yang diletakkan berhampiran tingkap atau pintu balkoni boleh membuatkan pandangan meleret ke taman di luar tingkap atau balkoni anda.

Dalam kebanyakan rumah, sesuatu ruang disambungkan ke ruang yang satu lagi oleh pembukaan berbentuk kubah. Tanaman seperti ini amat sesuai diletakkan berhampiran pembukaan itu.

Sebelum menghias rumah dengan tanaman bersaiz besar ini, anda terlebih dulu harus memahami cara memilih jenis tanaman yang sesuai. Caranya, pilih mengikut kesesuaian gaya ruang berkenaan.

Contohnya, tumbuhan palma amat sesuai untuk menyerikan lagi perabot berwarna logam atau berkilat, manakala tanaman jenis `weeping fig’ sesuai untuk perabot jenis tradisional.
Sementara itu, perabot moden pula sesuai dengan tanaman jenis `angular yuccas’ atau `dracaenas’ (dragon plants).

Selain melembutkan pandangan mata, tanaman bersaiz besar ini juga sesuai untuk memenuhi ruang rumah yang luas. Ini mungkin disebabkan sesetengah orang tidak suka menyimpan banyak perabot. Oleh itu, ruang yang berlebihan boleh dihiasi dengan pokok jenis ini.

Untuk memaparkan kesan yang lebih unik, anda boleh meletakkan lampu berhampiran pokok itu.

Caranya ialah dengan meletak lampu itu agar menyuluh pokok berkenaan dari bawah. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan lampu jenis `uplighter’.
Kesan unik yang dimaksudkan ialah berbayang dedaun yang dihasilkan di dinding dan siling, terutama pada waktu malam apabila lampu `uplighter’ itu dinyalakan dalam ruang yang samar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN     ...

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3       ...

STRATEGI KONTEKSTUAL

Matlamat Untuk membantu guru menjelaskan definisi pembelajaran kontekstual, menghuraikan teori pembelajaran kontekstual, membincangkan kaedah-kaedah pembelajaran kontekstual dan mengaplikasikan pembelajaran kontekstual ke dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas agar murid yang berkualiti dapat dihasilkan. Pengenalan Pembelajaran konteksual merupakan satu model dinamik dan terbuka. Pembelajaran kontekstual memastikan pelajar disediakan peluang untuk menjadikan pembelajaran bermakna melalui pengalaman dan informasi, dan menggunakan pengalaman serta informasi demi membina pengetahuan sendiri. Pemahaman pelajar menjadi semakin jelas apabila mereka berupaya mengaitkan pengetahuan yang diperoleh dalam bilik darjah dapat diaplikasikan dengan situasi di luar konteks bilik darjah. Pembelajaran kontekstual mempertimbangkan interaksi antara pelbagai tahap dan unsur pengajaran. Ini memerlukan proses pembelajaran yang luwes dan tidak mengikut susunan bukan konteksual yang berbentuk artifisial...