Langkau ke kandungan utama

Lili air mudah dijaga



TERATAI tumbuhan penghias kolam paling mendapt sambutan.
TERATAI yang turut dikenali sebagai pokok lili air adalah tumbuhan terbiar yang mempunyai nilai komersial apabila digunakan untuk menghiasi taman yang mempunyai kolam.

Tumbuhan ini lazimnya mampu hidup subur pada paras suhu tidak melebihi 20 Celsius. Bahang matahari yang terlalu panas boleh menyebabkan tumbuhan itu layu dan terbantut.

Bagaimanapun, kebanyakan pemilik taman tempatan yang mempunyai kolam buatan atau semula jadi kurang mendalami teknik penanaman mengikut keperluan dan kesesuaiannya.

Malah sesetengah pemilik taman menganggap tidak berkemampuan untuk memiliki baka teratai apabila mendapati harga setiap pokok yang diimport agak mahal. Tentunya amat sukar untuk menanamnya bagi memenuhi ruang kolam yang luas.

Penanaman teratai menjadi suatu kemestian untuk menghiasi setiap kolam yang dibina di halaman rumah penduduk di Kemboja, Vietnam dan Thailand. Ia seolah-olah melambangkan tradisi dan kebudayaan hidup rakyat negara itu.

Antara pokok teratai yang mendapat pasaran dunia ialah lysimachia, nuphar luteum, potamogeton natans, lemna minor, hydrocharis (boleh diperoleh di negara ini), eichhornia crassipes (keladi buncis), nymphoides peltata dan nympheae stellata (Sri Lanka).
Masyarakat Thailand terutama penduduk di Songkla dan Haadyai begitu peka terhadap perkembangan dan keperluan seni taman sentiasa menghargai tanaman ini sebagai tumbuhan air yang menguntungkan apabila menembusi pasaran antarabangsa.

Sumber alam yang hidup di kawasan becak terutama di pinggir sawah dan kawasan berpaya dijaga dengan baik termasuk melakukan pembajaan supaya spesies teratai yang mampu menyerlahkan keindahan daunnya.



Tanam dalam pasu


Kaedah konvensional iaitu menanam teratai di dalam pasu yang ditenggelamkan di dalam kolam kecil di anjung atau laman rumah. Ada juga yang menanam dalam pasu besar berair. Kreativiti terbukti berjaya apabila kaedah yang diwarisi sejak turun temurun itu membuahkan hasil yang baik.

Pokok dapat membiak, hidup subur dan mengeluarkan bunga yang menarik berbanding hidup secara terbiar dan terapung di sawah padi. Dengan menggunakan pasu berukuran 20 sentimeter (sm) tinggi untuk menanam induk teratai dengan kandungan tanah lumpur setinggi 10 sm dan lapisan batu kecil setinggi lima sm pada paras bawah pasu sebelum direndamkan di dalam kolam empat persegi berbentuk seperti kolah.

Anak pokok ditanam menggunakan kaedah sama dengan menggunakan pasu berukuran 10 sm dengan kandungan tanah lumpur setinggi lima sm di mana paras bawah pasu diletakkan batu kecil setinggi 3 sm sebelum direndam ke dalam air yang cetek.

Kaedah sama turut digunakan untuk menanam pelbagai jenis rumput air yang dikenal pasti dari keluarga lalang untuk dijual bagi keperluan hiasan kolam.

Kaedah ini boleh dilihat dengan lebih dekat di pusat pembenihan bunga di negara ini di mana baka teratai dijual dengan menggunakan pasu yang sudah ditutup lubang bawahnya dan sentiasa digenangi air.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN     ...

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3       ...

STRATEGI KONTEKSTUAL

Matlamat Untuk membantu guru menjelaskan definisi pembelajaran kontekstual, menghuraikan teori pembelajaran kontekstual, membincangkan kaedah-kaedah pembelajaran kontekstual dan mengaplikasikan pembelajaran kontekstual ke dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas agar murid yang berkualiti dapat dihasilkan. Pengenalan Pembelajaran konteksual merupakan satu model dinamik dan terbuka. Pembelajaran kontekstual memastikan pelajar disediakan peluang untuk menjadikan pembelajaran bermakna melalui pengalaman dan informasi, dan menggunakan pengalaman serta informasi demi membina pengetahuan sendiri. Pemahaman pelajar menjadi semakin jelas apabila mereka berupaya mengaitkan pengetahuan yang diperoleh dalam bilik darjah dapat diaplikasikan dengan situasi di luar konteks bilik darjah. Pembelajaran kontekstual mempertimbangkan interaksi antara pelbagai tahap dan unsur pengajaran. Ini memerlukan proses pembelajaran yang luwes dan tidak mengikut susunan bukan konteksual yang berbentuk artifisial...