Langkau ke kandungan utama

Tumbuhan Landskap


POKOK BESAR
Mahogani
Mahogani Daun Besar atau Mahogani Honduras adalah tumbuhan liar yang berasal dari jenis pokok Meliaceae (keluarga pokok Mahogani atau Mahoni). Pokok ini tumbuh di kawasan hutan hujan tropika yang bersuhu kering dan lembap terutamanya di Amerika Selatan, India Barat, Kepulauan Indonesia, Fiji, Honduras, Kepulauan Solomon dan juga Malaysia. Ia digelar Raja Swietenia atau Raja Mahogani oleh kerana mutu kayunya yang tinggi di pasaran dunia sejak beratus tahun yang lalu.
Buah Mahogany mempunyai keistimewaan yang sukar diperolehi dari mana-mana tumbuhan herba di seluruh dunia. Ia mengandungi kandungan tertinggi tiga komposit aktif utama iaitu Flavonoids, Saponins dan Bitter Alkaloid. Di samping itu, ia juga mengandungi pelbagai nutrisi semulajadi yang dapat mengekalkan tahap kesihatan tubuh badan dan meningkatkan tenaga keseluruhan badan manusia seperti protein, mineral, pelbagai vitamin, karbohidrat dan sebagainya.
Buah Mahogany telah mendapat perhatian di mata dunia sejak kebelakangan ini setelah banyak kajian bioteknologi yang dijalankan menemui pelbagai kebaikan yang boleh diperolehi daripada buah tersebut. Pakar-pakar saintis bioteknologi berpendapat bahawa biji dari buah Mahogany mengandungi banyak khasiat semulajadi yang boleh dijadikan penawar bagi membantu dan meningkatkan sistem pengedaran darah di dalam tubuh manusia







Damar Minyak
Agathis australis (New Zealand Kauri)
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
A. bomeensis


Pokok Damar Minyak adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama saintifiknya Agathis bomeensis Warburg

Angsana
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
P. indicus

Pokok Sena atau juga dikenali sebagai Angsana merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Pterocarpus indicus. Ia merupakan pokok asal di Malaysia dan kawasan ASEAN. Ia dikenali sebagai pokok Narra di Filipina, pokok Sonokembang di Indonesia, pokok Tnug di Kemboja, dan pokok Pradu di Thailand. Pokok Sena dianggap sebagai pokok balak yang baik.

Fail:YosriPokokSena2.jpg   
Ketapang
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
T. catappa
Fail:YosriPokokKetapang1.jpg
Pokok Ketapang merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Terminalia catappa.
Pokok Ketapang merupakan sejenis pokok rendang yang mempunyai daun yang lebar. Oleh itu ia amat digemari sebagai tempat berteduh.


Tembusu
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
F. fragrans
http://members.tripod.com/flora_my-da/dl/lofaw04n.jpg 
Pokok Tembusu adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Fagraea fragrans. Pokok bunga ini berasal dari Malaysia, India, Negeri Thai dan Sumatera di Indonesia. Pokok rimba ini boleh mencapai 30 meter. Bunga berjambak, dihujung dahan dan di ketiak daun. Pokok ini biasa ditanam di tepi jalan dan di taman oleh kerana bunganya harum.


POKOK BERUKURAN SEDERHANA
Asam Jawa
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
T. indica
Fail:Tamarindus indica tree.JPG
Fail:YosriBuahAsamJawa1.jpg
Pokok Asam jawa atau juga Celagi ialah sejenis pokok saka malar hijau yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Tamarindus indica.
Dari pokok tersebut, buah asam jawa akan diambil untuk kegunaan harian. Buah asam jawa merupakan sejenis ramuan masakan yang terkenal dikalangan masyarakat Melayu. Buah asam jawa juga boleh dimakan begitu sahaja ataupun dengan ditambah dengan gula dan belacan.
Asam jawa merupakan buah yang boleh di makan yang dipetik dari pokok Asam Jawa. Nama botaninya Tamarindus indica.
Asam jawa mempunyai kelonsong yang mengandungi beberapa biji asam jawa didalamnya. Kelonsongnya yang keras akan dipecahkan dan isinya akan diasingkan dari biji benih yang terdapat didalamnya.
Asam jawa merupakan sejenis ramuan masakan yang terkenal dikalangan masyarakat Melayu. Biasanya asam jawa akan dilarutkan ke dalam air dan hanya airnya digunakan dalam masakan. Hampasnya pada kebiasaannya dibuang.
Selain digunakan dalam masakan, asam jawa juga boleh dimakan begitu sahaja ataupun dengan ditambah dengan gula. Selain itu asam jawa juga digunakan secara tradisional bagi mengubat batuk dan perit tekak.





Akasia Kuning
Famili: Leguminosae
Nama Melayu: Akasia
Nama Lain: Papuan Wattle, Auri, Earleaf Acacia, Northern Black Wattle, Ear-Pod Wattle.
     
Penerangan
Hidup di kawasan hutan dan ada yang ditanam sebagai pohon hiasan dan ketinggian boleh mencapai 15 meter. Mempunyai bunga berwarna kuning dan agak wangi, buahnya leper, berkulit keras berisi kekacang dan apabila masak akan bergulung.
     
Kegunaan tempatan
Pokok hiasan jalan ini dapat  mencegah hakisan tanah. Ia di laporkan pernah digunakan sebagai julap, iaitu ubat sembelit untuk kanak-kanak.
Kelebihan
Mempunyai aktiviti yang mengurangkan ketegangan dan ‘anti-anxiety’ serta antifilaria



Batai Laut
 
Kingdom: Plantae
Division: Magnoliophyta
Class: Magnoliopsida
Order: Fabales
Family: Fabaceae
Subfamily: Caesalpinioideae
Genus: Peltophorum
Species: P. pterocarpum
Peltophorum pterocarpum (Copperpod, Golden Flamboyant, Yellow Flamboyant, Yellow Flame Tree, Yellow Poinciana, Radhachura in Bangla) is a species of Peltophorum, native to tropical southeastern Asia and northern Australasia, in Sri Lanka, Thailand, Vietnam, Indonesia, Malaysia, Papua New Guinea, the Philippines (doubtfully native), and the islands off the coast of Northern Territory, Australia.[1][2]
It is a deciduous tree growing to 15–25 m (rarely up to 50 m) tall, with a trunk diameter of up to 1 m. The leaves are bipinnate, 30-60 cm long, with 16-20 pinnae, each pinna with 20-40 oval leaflets 8-25 mm long and 4-10 mm broad. The flowers are yellow, 2.5-4 cm diameter, produced in large compound racemes up to 20 cm long. The fruit is a pod 5-10 cm long and 2.5 cm broad, red at first, ripening black, and containing one to four seeds. Trees begin to flower after about four years







Bungor
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
L. spp


http://kedforestry0.tripod.com/bungor1.jpg
Pokoknya sedang besar serta bercabang rendah. Habitatnya biasanya di tepi  Sungai. Bunganya besar berwarna ungu atau merah jambu

Pancut

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Pancut-pancut
Keluarga (Family)
BIGNONIACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Spathodea companulata Beauv.

  = Spathodea nilotica
Saiz Biasa (Size)
10 cm
Nama Lain (Other Names)
African Tulip Tree

 = Water Pistol Tree
http://members.tripod.com/flora_my-da/db/bispr01r.jpg
Pohon sederhana besar sampai 20 meter. Pokok ini berasal dari kawasan Tropikal Afrika, Kenya Barat dan Uganda. Bunganya besar, berwarna merah, berjambak di hujung bahan. Pokok ini banyak ditanam sebagai pokok hiasan tepi jalan.

Saga
Fail:YosriPokokSaga.jpg
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Subfamili:
Tribe:
Genus:
Spesies:
A. precatorius

Pokok Saga merupakan sejenis pokok saka malar hijau yang besar. Buah saga bewarna merah dan pada suatu masa dahulu pernah digunakan bagi mengukur berat emas. Buah saga juga dijadikan permainan menjentik, dan batu sembang (dijahit dalam karung kain.)
Pokok saga atau pokok tasbih (Abrus precatorius) (bahasa Inggeris: Jequirity, Black-eyed Susan, Rosary Pea atau Indian Licorice) adalah sejenis tumbuhan legum yang mempunyai daun-daun pinat yang kecil. Bijinya banyak digunakan sebagai manik serta di dalam peralatan muzik. Bijinya amat beracun tetapi kurang berbahaya jika ditelan memandangkan biji saga mempunyai lapisan kulit yang tebal. Toksin yang terkandung di dalam biji saga mempunyai hubungan rapat dengan sejenis ricin dipanggil abrin. Ia merupakan sejenis dimer yang terdiri daripada dua subunit protein, dinamakan jenis A dan B. Rantaian B berfungsi mengangkut abrin ke dalam sel dengan mengikat kepada beberapa protein pengangkutan ke membran sel, yang kemudian mengangkut toksin tersebut ke dalam sel. sebaik sahaja berada di dalam sel, rantaian A mencegah sintesis protein dengan menyahaktifkan sub-unit 26S di dalam ribosom. Satu molekul abrin boleh menyahaktifkan sehingga 1,500 ribosom sesaat. Tanda-tanda keracunan adalah sama seperti ricin, kecuali dos maut bagi ricin adalah lebih kurang 75 kali ganda daripada dos maut abrin. Abrin boleh membunuh dengan jumlah edaran kurang daripada 3 μg (mikrogram).
Biji saga sangat dihargai sebagai barang kemas asli disebabkan warnanya yang terang. Biji ketiga dengan hilum (kesan pemasangan) berwarna hitam, manakala yang lain pula berwarna merah terang, seolah-olah kumbang kura-kura. Pembuatan barang kemas dengan biji saga adalah berbahaya, dan sudah terdapat kes kematian akibat luka pada jari semasa menebuk biji tersebut untuk dijadikan manik. Walau bagaimanapun, biji saga sudah lama dianggap sebagai simbol cinta di negara China.


POKOK KECIL
Bottle Brush
Callistemon or Bottlebrush
Bottlebrush is a small but spectacular evergreen tree or shrub.  Of the family Myrtaceae it is well known as Callistemon or Bottlebrush Tree. It is easy to grow and loves warmth, moisture and sun. Bottlebrush is native to Australia mostly growing in moist soil in open or woodland sites.
File:C viminalis3.jpg
Calistemon inflorescence
Bottlebrush tree inflorescence
Bottlebrush tree. Click image to enlarge.
Bottlebrush tree leaves. Click image to enlarge.


Bottlebrush tree bark. Click image to enlarge.
Bottlebrush tree bark. Click image to enlarge.
Plant Facts:
Common Name:  Callistemon or Bottlebrush
Botanical Name:  Callistemon
Family:  Myrtaceae
Plant Type:  Evergreen Tree or Shrub
Origin: Australia
Zones: 9 - 11, Sub-tropical -- withstands light frost or short cold spells down to 32° if kept fairly dry in winter.
Height:  6-15'
Rate of Growth: Medium
Salt Tolerance: Moderate
Soil Requirements:  Moderately fertile, moist, but well-drained, neutral to acidic soil
Water Requirements: Water freely spring to autumn, keep fairly dry in winter
Nutritional Requirements: Balanced liquid fertilizer monthly, Top-dress in spring
Light Requirements: Full sun
Form:  Shrub or tree
Leaves:  Sharp pointed mid-green
Flowers:  Grown for their colorful, terminal or axillary, bottlebrush-like spikes of numerous, long-stamened flowers in red, purple, pink, white, green or yellow.
Fruits: Small woody seed case
Callistemon viminalis, also known as Weeping Bottlebrush, is a shrub or small tree in the family Myrtaceae. It is native to the states of New South Wales and Queensland in Australia where it often occurs along watercourses.
Weeping Bottlebrush grows up to 8 metres in height and has pendent branches with leaves which are 3 to 7 cm long and 3 to 7 mm in width. The bright red flower spikes, which are 4 to 10 cm in length and about 3 to 6 cm in diameter occur between spring and summer

Dedap
Alam:

Divisi:

Kelas:

Order:

Famili:

Genus:

Spesies:
E. spp.

Pengenalan
Famili: Leguminosae
Nama Melayu: Dedap, Dadap
Nama Lain: Coral tree
        http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/erythrina1.jpg
Penerangan
Tumbuhan ini mempunyai duri pada batang dan dahannya. Ia juga mempunyai bunga bewarna merah hati. Daun tumbuhan ini tersusun secara bertiga.
      http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/erythrina2.jpg


Keracunan
Bahagian Beracun: Biji, akar, batang dan daun
Bahan Aktif:   Erysonine, erysotrine
                       
                                                       Erysotrine
Bahan Lain: Erythratidine, a-Erythroidine, b-Erythroidine                     
Kesan Keracunan
Tumbuhan ini memberi kesan toksik kepada sistem saraf pada otot Ia juga menyebabkan rasa mengantuk, merencat sistem pernafasan dan merendahkan tekanan darah.






J


akaranda

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Jakaranda
Keluarga (Family)
BIGNONIACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Jacaranda filicifolia (Anders) D.Don

  = Jacaranda obtusifolia Humb. & Bonpl.

      spp rhombifolia (G. Mey) A. Gentry.
Saiz Biasa (Size)
2.5 cm
Nama Lain (Other Names)
Jacaranda Tree

 = Green Ebony
 http://members.tripod.com/flora_my-da/db/bijap01r.jpg 

Pohon sederhana besar sampai 18 meter. Pokok ini berasal dari Amerika Selatan, Venezuela, Guyana. Daunnya halus seperti bulu ayam. Bunganya berwarna ungu, berjambak di sepanjang batang tua.



Janda Merana (Salix babylonica  )
Famili: Salicaceae
Nama Melayu: Janda Merana, Dalu-dalu
Nama Lain: Weeping willow, Salix elegantissima, Salix pendula, Salix sieboldii, Chinese willow
        http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/salix1.jpg
Penerangan
Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian sehingga 30 kaki. Ia mempunyai batang berkayu  berwarna perang- kelabu. Daun dan dahan tumbuhan ini  kelihatan berjuntai.
        http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/salix2.jpg







Pokok tapak kuda
Kingdom:
Division:
Class:
Order:
Family:
Subfamily:
Tribe:
Genus:
Species:
B. purpurea
Binomial name Bauhinia purpurea
L.
Bauhinia purpurea is a species of flowering plant in the family Fabaceae, native to South China (which includes Hong Kong) and southeastern Asia. In the United States of America, the tree grows in Hawaii, coastal California, southern Texas, and southwest Florida. Common names include Hong Kong Orchid Tree, Purple camel's foot, and Hawaiian orchid tree.
It is a small to medium-sized deciduous tree growing to 17 m tall. The leaves are 10-20 cm long and broad, rounded, and bilobed at the base and apex. The flowers are conspicuous, pink and fragrant, with five petals. The fruit is a pod 30 cm long, containing 12 to 16 seeds.
Bauhinia blakeana is usually propagated by grafting it onto B. purpurea stems.

Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
I. pescaprae
Famili: Convolvulaceae
Nama Melayu: Sri Pagi
Nama Lain: Ipomoea violacea, Morning glory, Heavenly blue, Blue star, Flying saucers, Pearly gates, Summer skies, Wedding bells.
           http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/ipomoea1.jpg
Penerangan
Tumbuhan ini jenis melilit. Bunganya berbentuk corong dan boleh di dapati dalam warna putih, biru dan merah muda.Buah tumbuhan ini berbentuk kapsul dan mengandungi biji. Daunnya pula berwarna hijau dan berbentuk bulat atau bujur dengan pangkalnya hampir berentuk jantung.

           http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/ipomoea4.jpg

Pokok tapak kuda merupakan sejenis pokok menjalar yang terdapat di tepi pantai. Ia mempunyai bunga yang cantik bewarna ungu terang. Nama sainsnya adalah Ipomoea pescaprae dalam famili Convolvulaceae order Tubiflorae .
Pokok tapak kuda merupakan sejenis pokok perintis. Batangnya yang menjalar merebak dengan cepat dan membentuk tutup bumi, mendakan sampah-sarap yang terperangkap membantu pasir membentuk tanah yang stabil. Ia berkait dengan pokok kang kong, dan kembang pagi.
Mempunyai daun selebar 8-10 cm.
Fail:YosriTapakKuda.jpg

POKOK RENEK
Jenis berbunga
Pokok siantan
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Spesies:
I. jawa
Fail:Ixora chinensis 1.jpg

Pokok Pecah Periuk, juga dikenali sebagai Pokok Jejarum dan Pokok Siantan, ialah sejenis pokok renek dari keluarga Rubiaceae yang berbunga. Pokok ini banyak ditanam di kawasan perumahan serta taman-taman, dan juga sesuai untuk dijadikan tanaman pagar.
Terdapatnya dua jenis Pokok Pecah Periuk, iaitu:
Ixora jawa yang berasal dari Malaysia dan Indonesia; dan
Ixora coccinea yang berasal dari Hindia Timur, tetapi kini juga boleh didapati di Malaysia dan Indonesia.
Tingginya Pokok Pecah Periuk ini sehingga tiga meter. Batangnya berwarna perang dan liat, dan daunnya berbentuk bujur. Saiz daun untuk Ixora jawa adalah lebih besar, iaitu 12 - 20 sentimeter panjang, dan 4 - 6 sentimeter lebar, berbanding dengan daun Ixora coccinea yang hanya berukuran 7 - 10 sentimeter panjang dan 3 - 5 sentimeter lebar. Bunga pokok ini adalah besar dan berjambak-jambak di hujung dahan. Warna bunga untuk kedua-dua spesies termasuk merah, jingga, kuning, dan merah jambu. Bagaimanapun, spesies Ixora coccinea juga mempunyai bunga putih. Buahnya berwarna hijau dan menjadi merah apabila masak. Ahli-ahli tumbuhan Ixora lebih suka tanah berasid dan merupakan pilihan sesuai untuk bonsai.
Walaupun semula jadi kepada kawasan bertropika di Asia, terutamanya India, Pokok Pecah Periuk sekarang tumbuh di cuaca tropika di Amerika Syarikat seperti Florida. Pokok Pecah Periuk juga dikenali sebagai West Indian Jasmine.
Bunga ixora yang berwarna merah biasanya digunakan dalam upacara sembahyang agama Hindu dan dalam membuat ubat-ubatan masyarakat orang India.
Bunga Kertas
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
http://www.rahsiataman.com/Taman/Tumbuhan%20landskap/bunga%20kertas/bk5.jpg
Pokok Bunga Kertas (bahasa Inggeris: "bougainvillea") mempunyai bunga berwarna-warni yang berkembang sepanjang tahun dan oleh itu, telah menjadi pilihan tanaman hiasan tropika yang sangat popular. Berasal dari Amerika Selatan, pokok bunga kertas sering ditanam di taman-taman, kawasan perumahan, dan kawasan hiasan laman. Semasa pokok bunga kertas berbunga, adalah kebiasaannya bahawa kebanyakan daunnya akan luruh dan meninggalkan bunga-bunga dan dahan-dahan yang menarik. Nama botani bunga ini Bougainvillea spp.
Pokok bunga kertas mendapat nama disebabkan bunganya yang nipis dan mempunyai ciri-ciri seperti kertas. Nama Inggeris bunga ini, iaitu Bougainvilla, pula dinamakan sempena nama Louis Antoine de Bougainville, seorang Komander Laut Perancis.
Pokok bunga kertas tergolong dalam famili Nyctaginaceae yang mengandungi 28 genus dan 250 spesies. Terdapat tiga spesies utama bougainvilla di Malaysia, iaitu B. glabra, B. spectabilis, dan B. Mrs. Butt. Banyak kacukan telah dilakukan daripada tiga spesies asal ini untuk menghasilkan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai warna kelopak, baik selapis mahupun banyak lapis.
Pokok bunga kertas juga menjadi pilihan kacukan untuk menjadikan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai dahan dengan bunga yang berlainan warna. Pokok bunga kertas menjadi pilihan ramai disebabkan bunga berwarna-warni yang cantik dan tahan lama, mudah dijaga, serta pokoknya yang tahan lama sehingga melebihi 20 tahun (jika dijaga dengan betul). Pokok bunga kertas kini juga menjadi pilihan bagi menghasilkan pokok bonsai renek.

Punchystachis
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
P. lutea

File:PachystachysLuteaOrlando.JPG
Pachystachys lutea, known by the common names Golden Shrimp Plant and Lollipop Plant, is a subtropical, soft-stemmed evergreen shrub between 36 and 48 inches (90 and 120 cm) tall. The zygomorphic, long-throated, short-lived white flowers emerge sequentially from overlapping bright yellow bracts on racemes that are produced throughout the warm months. It is a popular landscape plant in tropical and subtropical areas of the world.


Kenanga
Famili: Annonaceae
Nama Melayu: Kenanga, Ilang ilang
Nama Lain: Canangium odoratum, Ylang-ylang Oil.
            http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/cananga1.jpg
Sejenis bunga liar tempatan. Oleh kerana bunganya harum, ia sentiasa ditanam di taman dan di tepi jalan. Tinggi pokoknya boleh sampai 10 meter. Pokok yang ditutkan dan ditanam dalam pasu, jarang sampai 2 meter tingginya. Ia juga dipanggil Yiang-yiang. Pokok ini sama keluarga dengan pokok Buah Nona atau Seri Kaya.
http://members.tripod.com/flora_my-da/da/ancag02f-0201-121.jpg
Penerangan
Tumbuhan  ini boleh membesar dan  mencapai ketinggian 30-35m. Batangnya berwarna kelabu asap. Daun tumbuhan ini berwarna hijau dan tersusun berselang seli  serta berbentuk bujur  berukuran 7-23 cm panjang dan  4-10 cm lebar. Tumbuhan ini  juga mempunyai bunga berwarna kuning kehijauan yang wangi serta mempunyai 6 kelopak.
Kegunaan tempatan
Bunga digunakan untuk merawat asma dan gatal-gatal pada kulit sementara bijinya pula diguna untuk mengubati sakit perut. 
Tumbuhan ini biasanya diitanam sebagai pokok hiasan dan di gunakan dalam industri pembuatan kosmetik.


Jenis daun berwarna
Ekor kucing
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Subfamili:
Tribe:
Subtribe:
Genus:
Acalypha
Spesies:
A. hispida

http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/acalypha001.jpg
Pokok ekor kucing atau Acalypha hispida merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga Euphorbiaceae dan merupakan daripada keluarga kecil Acalyphinae. Pokok ini terkenal sebagai Chenille Plant, Phillipines Medusa, Red-hot Cat Tail dan Fox's Tail. Spesies ini kebanyakan dijumpai di kawasan tropika (kecuali Hawaii dan sesetengah pulau di Lautan Pasifik). Negara Amerika Syarikat mengandungi 2/3 daripada spesies yang terkenal, diagihkan dari selatan Amerika Syarikat ke Uruguay dan utara Argentina.
Dengan 450 hingga 500 spesis tumbuhan herba ke pohon yang rendah, pokok jenis ini di belakang Euphorbia, Croton dan Phyllanthus dalam tempoh kepelbagaian sahaja. Acalypha hispida dikultivar sebagai tumbuhan rumah kerana warnanya yang sungguh menarik.

Cordyline
 http://members.tripod.com/flora_my-m/ml/licts01n.jpg
Nama Melayu (Malay Name)
Jenjuang Kecil
Keluarga (Family)
LILIACEAE Engler

  = AGAVACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Cordyline terminalis (L.) Kunth
Saiz Biasa (Size)
250 cm
Nama Lain (Other Names)
Small Leaf Cordyline

Pokok ini berasal dari Australia. It boleh menjadi sangat tinggi jika dibiarkan. Biasanya pokok ini mempunyai batang yang tinggi, dan tidak bercabang kecuali jika cantasan dilakukan. Dibiakkan melalui keratan batang.

JENIS MALAR HIJAU
Panax
Polyscias scutellaria - Panax, round leaved panax - 080117-1820



Polyscias sp.
Family: Araliaceae
Panax, Aralia
Origin: Tropical Asia, Australia, Pacific
Can be used for bonsailarge shrub 5-10 ftsmall shrub 2-5 ftfull sunsemi-shademoderate waterregular waterUnusual colorornamental foliageUnknown name
All Polyscias prefer a warm sunny location. Cold drafts, cold water or cool room temperatures will cause leaf drop.

Pokok Bunga Merak
Caesalpinia pulcherrima                                                                  
Pengenalan
Famili: Leguminoseae
Nama Melayu: Kembang Merak, Jambul Merak, Bunga Merak
Nama Lain: Poinciana pulcherrima, Barbados Pride, Dwarf Poinciana, Flower French, Barbados Flower, Carzazo, Clavellina, Peacock Flower, Flor De Camarou, Tabachin, Spanish carnation.
               http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/caesalpinia1.jpg
Penerangan
Tumbuh ini tumbuh menegak dengan ketinggian sehingga 10 kaki. Daunnya tersusun secara dua bertentangan dan boleh memanjang sehingga 0.75 inci. Bunga tumbuhan ini mempunyai kelopak merah dan kuning. Stamen bunga berwarna merah terang sepanjang 2.5 inci.
Kegunaan tempatan
Pokok hiasan laman dan jalan.

POKOK BERBUNGA MUSIM
Pokok balung ayam
Image07
Pokok bunga  ini berasal dari Brazil yang tergolong dalam famili Amaranthaceae dengan nama sanitifiknya Coks comb.  Selain itu terdapat  ahli botani yang menamakannya  Celosia arargentea var cristata.  Pokok ini bersaiz antara 0.3m hingga 1 m tinggi.  Bunga balung ayam mempunyai batang yang licin dan bercabang.  Daunnya berbentuk bujur panjang dan tersusun bertentangan pada batangnya.  Biji benih bunga ini terletak di bahagian bawah atau pangkal batang yang berwarna coklat atau hitam.  Terdapat berbagai jenis warna bunga balung ayam merah, putih, kuning dan ungu
Pokok bunga butang
http://members.tripod.com/flora_my-da/da/akgop01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Butang Ungu
Keluarga (Family)
AMARANTHACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Gompherena globosa L.
Saiz Biasa (Size)
1.5 cm
Nama Lain (Other Names)
Purple Bachelor's Button

= Globe Amaranth

= Pearly Everlasting
Pokok ini adalah jenis herba semusim. Bunganya berwarna ungu. Pokok ini berasal dari kawasan Amerika tropika. Bunganya kecil, tersusun rapat membentuk bunga yang bujur. Ada sejenis lagi yang berwarna putih.
http://members.tripod.com/flora_my-da/da/akgos01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Butang Merah Muda
Keluarga (Family)
AMARANTHACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Gompherena globosa L.
Saiz Biasa (Size)
1.5 cm
Nama Lain (Other Names)
Pink Bachelor's Button

= Globe Amaranth

= Pearly Everlasting
Pokok ini adalah jenis herba semusim. Bunganya berwarna merah muda. Pokok ini berasal dari kawasan Amerika tropika. Bunganya kecil, tersusun rapat membentuk bunga yang bujur. Ada sejenis lagi yang berwarna putih dan unggu.





Pokok Balsam
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:


frames
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/thumb/f/f7/YosriKeembongUngu.jpg/260px-YosriKeembongUngu.jpg
http://ms.wikipedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png
Bunga Keembong Ungu.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/thumb/9/93/YosriKeembongPutih.jpg/260px-YosriKeembongPutih.jpg
http://ms.wikipedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png
Bunga Keembong Putih.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/thumb/4/49/YosriBungaKeembongPutih.jpg/260px-YosriBungaKeembongPutih.jpg
http://ms.wikipedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png
Bunga Keembong Putih.

Pokok Keembong (bahasa Inggeris: Garden balsam) merupakan sejenis pokok renek yang menyebar biji benih dengan cara meletupkan buahnya. Nama sainsnya Impatiens balsamina.


Pokok bunga tahi ayam
Lantana camara
Pengenalan
Famili: Verbenaceae
Nama Melayu: Bunga Tahi Ayam
Nama Lain: Yellow Sage, Shrub Verena, Lantana, Red Sage, Vandreblomst.
          http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/lantana1.jpg  
Penerangan
Sejenis tumbuhan renek  dan berbulu. Ketinggiannya boleh mencapai 3-5 kaki. Batangnya berduri dan daunnya pula berbau yang kurang menyenangkan . Bunga tumbuhan ini berbentuk payung dan mempunyai pelbagai warna dari kuning, merah jambu, ungu dan kuning kemerahan. Buahnya pula  berbentuk tangkai, berwarna hijau dan biru kehitaman.
          http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/lantana2.jpg
Kegunaan tempatan
Pokok hiasan.









Marigold
http://members.tripod.com/flora_my-da/dco/cotaa01r.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Kembang Mas Merah - Campuran

  = Bunga Kembang Mas Perancis

  = Bunga Tahi Ayam Merah
Keluarga (Family)
COMPOSITAE

  = ASTERACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Tagetes petula L.
Saiz Biasa (Size)
3 cm
Nama Lain (Other Names)
French Marigold - Mixed

  = Rustic Marigold - Mixed

Pokok herba yang berasal dari negeri jajahan Perancis di Afrika, Mexico dan Guatemala. Pokoknya rendah dan berbau. Tinggi pokok antara 20 hingga 30 cm. Ada banyak jenis hybrid, yang saiz bunganya berbedza serta berjenis warna. Pokok ini dibiakkan daripada biji.
http://members.tripod.com/flora_my-da/dco/cotay01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Kembang Mas Kuning

  = Bunga Tahi Ayam Kuning
Keluarga (Family)
COMPOSITAE

  = ASTERACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Tagetes erecta Linn.
Saiz Biasa (Size)
4 cm
Nama Lain (Other Names)
Yellow Marigold

  = Common Marigold
Pokok herba semusim yang berasal dari Afrika, Mexico dan Guatemala. Bunganya indah dan menarik tetapi berbau. Tinggi pokok antara 20 hingga 40 cm. Ada banyak jenis hybrid, yang saiz bunganya berbedza serta berjenis warna. Pokok ini dibiakkan dari biji benih.









Pokok Bunga jepun
http://members.tripod.com/flora_my-da/dco/cozir01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Kuaci Merah
Keluarga (Family)
COMPOSITAE

  = ASTERACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Zinnia linearis L.
Saiz Biasa (Size)
5 cm
Nama Lain (Other Names)
Single Red Zinnia

Pokok herba semusim. Pokok ini dibiakkan dari biji benih. Pokoknya lebih kurang 40 hingga 60 cm tinggi. Mereka terus berbunga bagi jangkasa masa yang panjang. Bunganya jingga dengan satu lapis kelopak sahaja. Menarik jika ditanam dekat-dekat.









PALMA
Liquala palm
http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmlga01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Pokok Palas Kipas
Keluarga (Family)
PALMAE
Subkeluarga (Subfamily)
CORYPHOIDEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Licuala grandis Wendl.
Saiz Biasa (Size)
1.0 cm
Nama Lain (Other Names)
Grand Licuala Fan Palm
Palma ini berasal dari Afrika Barat. Ia sejenis palma tunggal. Palma ini boleh bercapai 3 hingga 4 meter tingginya. Dibiakkan daripada biji benih.








Fish tail palm
http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmacami01-010128-ledang.jpg
Location: Taman Rekreasi Gunung Ledang.
28 Januari 2001 Photo: CS Ooi
http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmacami02-010128-ledang.jpg
Location: Taman Rekreasi Gunung Ledang.
28 Januari 2001 Photo: CS Ooi


Nama Melayu (Malay Name)
Dudar, Tukas
Keluarga (Family)
PALMAE
Subkeluarga (Subfamily)
ARECOIDEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Caryota mitis Lour.
Saiz Biasa (Size)
5m
Nama Lain (Other Names)
Fish Tail Palm

Palma ini adalah pokok yang berasal dari tempatan. Ia jenis palma berumpun besar. Palma ini boleh bercapai 5 meter tingginya. Daun pokon berbentuk tiga segi dan merupakan serip ikan. Hidup liar di hutan. Kerana keindahannya, pokok ini biasa ditanam sebagai pokok berpasu, di tepi jalan dan di kebun dan taman. Di biakkan melalui biji benih atau keratan rumpun.







Mac Arthur Palm
http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmptma01n.jpg
Location: Minicipal Park, Hatyai, Thailand
14 December 2000, Photo: CS Ooi


Nama Melayu (Malay Name)
Pinang Gatal
Keluarga (Family)
PALMAE
Subkeluarga (Subfamily)
CORYPHOIDEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Ptychosperma marcarthurii H.A.Wendl

  = Actinophloeus marcarthurii (H.A.Wendl)Becc.
Saiz Biasa (Size)
0.1 cm
Nama Lain (Other Names)
Mac Arthur Palm

Palma ini adalah pokok yang cantik dan berasal daripada New Guinea. Ia sesuai untuk di pasukan, dan juga untuk kebun di rumah dan taman. Palma ini boleh bercapai 6 meter tingginya. Cara membiakkannya ialah daripada biji benih atau keratan rumpun.Buahnya kecil, kira-kira 2 cm panjang dan berwarna merah bila masak. Getah buahnya bila terkena kulit boleh jadi gatal.



Pinang Merah
http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmcyr01n.jpg
Location: FRIM K.L. August 1999 Photo: LH Yap

Nama Melayu (Malay Name)
Pokok Pinang Merah
Keluarga (Family)
PALMAE
Subkeluarga (Subfamily)
ARECOIDEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Cyrtostachys renda Bl.

  = Cyrtostachys lacca Becc.
Saiz Biasa (Size)
1.0 cm
Nama Lain (Other Names)
Sealing Wax Palm

  = Red Palm
http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmcyr01s.jpg http://members.tripod.com/flora-mn/mp/pmcyr02s.jpg

Palma ini adalah pokok tempatan Malaysia. Ia masih terdapat liar dihutan paya air tawar dan ditepi sungai. Palma ini boleh bercapai 3 hingga 5 meter tingginya. Batang selara dan pelipahnya berwarna merah. Dibiakkan daripada biji benih. Kerana keindahannya, pokok ini biasa ditanam sebagai pokok hiasan di kebun dan taman.


RUMPUT TURF

Penanaman dengan Biji Benih
Cara taburan biji benih
Semburan biji benih (Hydroseeding)
Penanaman secara pembiakan tampang (vegetatif)
Sodding
Plugging
Sprigging
Stolonizing


Rumput permaidani
Axonopus compressus (ada pendapat mengatakan Paspalum conjugatum dan juga dikenali sebagai cow grass). Rumput yang popular di Malaysia dan mudah di jaga.  Tidak perlu banyak baja dan tidak mempunyai banyak musuh (serangga atau penyakit).  Ia tidak cepat panjang kecuali jika terlalu banyak baja atau terlalu banyak lindungan.  Sesuai utk kawasan berpokok.  Mempunyai akar yang cetek oleh itu tidak tahan kemarau. Mempunyai warna hijau pekat, ia tumbuh lebih rapat dari Cowgrass: lebih rapat ke tanah dan satu sama lain.  Saya sangat mengesyorkan rumput ini untuk halaman rumah.

Tahan lasak membiak dengan mengunakan umbisi Berasal dari Mexico, Amerika Tengah dan Carribean .Membiak subur pada kawasan  tanah liat  Paling sesuai pada kelembapan tinggi  Rumput ini disyorkan pada system menternak yang inputnya rendah Samada dikawasan naungan atau kawasan kurang subur. Tanpa memerlukan pembajaan dan tahan naungan Hasil bahan kering  6 – 10 tan/ha/tahun Protein kasar  7.5.%  Berupaya mengeluarkan biji benih yang banyak  Biasanya ditanam dengan mengunakan tompokan berakar  Rumput ini lebih dikenali sebagai hiasan halaman






Rumput serangoon
 
Digitaria didactyla. Ia boleh dipotong hingga ke ketinggian 4.4mm dan adalah tumbuhan yang biasa hidup dikawasan tropika dan subtropika.  Ia tahan dilitupi air untuk jangkamasa pendek (tahan banjir) dan boleh 'mengharungi' musim kemarau dengan mengecut atau menggugurkan daun.  Ia tahan lindungan dan amat sesuai dikeliling bangunan.  Ia lambat panjang dan kurang perlukan baja.   Tetapi warnanya yang hijau muda menjadikannya kurang diminati sebagai rumput halaman.



Rumput St Augustine
































Kingdom: Plantae
(unranked): Angiosperms
(unranked): Monocots
(unranked): Commelinids
Order: Poales
Family: Poaceae
Subfamily: Panicoideae
Genus: Stenotaphrum
Species: S. secundatum
Augustine grass (Stenotaphrum secundatum) (also known as Charleston Grass in South Carolina) is a warm season lawn grass that is popular for use in tropical and subtropical regions. It is a low to medium maintenance grass that forms a thick, carpetlike lawn, crowding out most weeds and other grasses.
St. Augustine is a dark green grass with broad, flat blades. It spreads by above ground stolons and forms a dense layer of grass.
St. Augustine is one of the most shade tolerant warm season grasses, thriving beneath partial shade of large trees, shrubs, and structures.
St. Augustine grass is one type of grass that commonly exists in most Caribbean and Mediterranean areas. It breeds best in tropical and subtropical climates. It is often seen in lagoons, marshes, shorelines and wherever there is a good amount of moisture.
Only recently has commercially valuable viable seed for St. Augustine become available, so it has typically been propagated by plugs, sprigs, or sod. Once the grasses are cultivated, then they can propagate on their own.
St. Augustine can grow in a wide range of soil types with 5.0 to 8.5 pH. St. Augustine grasses will be in full bloom between springtime and summer. St Augustine grass produces runners that allow it to grow and spread.







Rumput Zoysia
Selalunya ialah rumput Zoysia matrella atau kekadang Zoysia japanica atau Zoysia tenufolia dan beberapa hybrid dari Zoysia japanica dan Zoysia tenufolia.   Ia mempunyai warna hijau muda sama seperti Serangoon grass tetapi ia lebih kurus.  Tumbuh menegak lebih dari tumbuh mendatar oleh itu bersedialah untuk kerja memotong yang lebih banyak.  Ia juga lambat tumbuh rapat oleh itu kena banyak bersabar jika anda memilih rumput ini.  Jika kawasan sederhana besar gunakan cara sod. Rumput ini cantik bila di bela dengan rapi.  Tapi seperti apa-apa lagi yang cantik; kos 'maintenance' juga tinggi.  Ia perlu lebih baja dan kerana ia tumbuh menegak; ia juga perlu lebih kerap dipotong.  Ia mempunyai kandungan silika yang lebih dari rumput lain, oleh itu ia juga lebih keras.  Zoysia matrella mempunyai ketahanan lindungan yang baik walaupun tidak sebaik Cowgrass.  Cara utk membezakan matrella dan japonica ialah; tunggu sampai berbunga, bunga dari matrella akan berwarna merah.  Rumput ini juga lasak utk digunakan di padang bola/golf dan atau taman permainan.  Namun begitu, saya ragu2 ketahanan rumput ini di petak penalti.










Rumput bermuda
Cynadon dactylon atau beberapa hybrid dari “perkahwinan” diantara Cynodon dactylon dan Cynodon transuaalensis Dalam cuaca kita Bermudagrass akan terus hijau sepanjang tahun. Harus diingat; Bermudagrass mempunyai keperluan cahaya yang tinggi.  Ia tidak sesuai berhampiran bangunan atau di bawah pokok.  Jika cuaca kurang, ia akan mempunyai daun yang kurus dan panjang.  Ia tahan kemarau dan juga hujan yang banyak.  Ia sesuai utk kawasan lapang yang besar seperti padang golf, bola, taman permainan yang tidak banyak perabot dan sebagainya.
Ia mempunyai banyak variety, cultivar dan hybrid utk pilihan.

PENUTUP BUMI
Jenis daun
Pokok coleus (pokok ati-ati)
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Famili:
Genus:
Solenostemon/Coleus
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/c/ce/Green_maroon_coleus_sm.jpg
File:Coleus hybrids Wizard.jpg
Pokok Ati-ati merupakan sejenis pokok saka yang berasal dari kawasan tropika di Afrika, Asia, Australia, Hindia Timur, Kepulauan Melayu dan Filipina. Dahulunya dikelompokkan di bawah genus Coleus, sebahagian spesies dalam genus ini kini diletakkan di bawah genus Solenostemon, manakala bakinya di dalam genus Plectranthus.
Pokok Ati-ati merupakan sejenis pokok hiasan yang mempunyai daun dua warna. Warnanya yang bertentangan memberikan daya tarikan yang menyerlah sebagai tanaman penghias taman.
Pokok ati-ati ini cantik dan mudah ditanam. Ia juga popular ditanam di kepulauan Fiji, Maluku dan Australia sebagai pokok penghias taman.
Kelainan Coleus terkenal dengan keunikannya kerana memiliki kombinasi daun berwarna warni dalam serlahan gabungan warna merah, kuning, ungu dan merah jambu. Spesies yang paling menarik ialah Coleus blumei dan Coleus hybridus dan ia mudah ditanam menggunakan keratan batang muda. Proses pengakarannya juga cepat dan tidak memerlukan penjagaan rapi.
Spesies ini anggun ditanam dalam pasu atau dalam satu barisan memanjang untuk hiasan tepi rumah. Pokok ati-ati mempunyai tekstur pokok yang berbagai-bagai seperti sederhana kasar, halus dan sederhana padat (bergantung kepada spesiesnya). Ketinggian maksimum pokok ini mencapai tiga meter.
Bunga ati-ati menyerlahkan kombinasi warna daun hijau, kuning kemerahan dan keputihan. Ia memerlukan cahaya penuh, tanah peroi, keperluan air sederhana tetapi tidak tahan kemarau.
Teknik menanam dan menjaga
Pokok ati-ati sesuai dengan tanah gembur yang banyak mengandungi bahan organik tetapi tidak menakung air akan membantu pertumbuhan dan proses pengakaran yang baik.
Baja kimia yang tinggi kandungan nitrogen perlu dibekalkan sekurang-kurangnya dua minggu sekali untuk mendapatkan daun yang cantik.
Pokok ati-ati memerlukan cahaya penuh tetapi tidak secara lansung / terik bahangnya. Pokok yang telah matang mengeluarkan bunga kecil dalam satu jambak dan setelah berbunga, proses mengeluarkan daun muda berhenti yang lazimnya tidak lagi menampakkan serinya.
Oleh itu, selepas berbunga, adalah disyorkan dahan bunganya dipangkas bagi menggalakkan pertumbuhan daun baru. Pokok tua yang susah untuk digubah atau dibentuk berikutan serlahan warna daun semakin pucat boleh dijadikan baka untuk semaian pokok baru dengan penanaman semula menggunakan batang.

Dieffenbachia sp.                                                                  
Pengenalan
Famili: Araceae
Nama Melayu: Pisang Tanah
Nama lain: Dumb cane
http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/dieffenbachia.jpg
Penerangan
Tumbuhan ini terdiri dari batang lembut bewarna hijau dengan daun bertompok kuning, putih dan hijau. Ia  berbentuk bujur dengan ukuran panjang 30 cm dan lebar 25 cm.
Kegunaan
Pokok hiasan dalam dan luar rumah.
http://www.prn2.usm.my/mainsite/plant/images/dieffenbachia1.jpg

http://my.thanhsiang.org/klintiendharm/sumber/flora_my-m/ma/ardia01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Dieffenbachia Putih

  = Batang Bisu Putih
Keluarga (Family)
ARACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Dieffenbachia amoena

  = Dieffenbachia picta Rudolf Rhoer
Saiz Biasa (Size)
100 cm
Nama Lain (Other Names)
White Dumb Cane

Sejenis pokok batang bisu berdaun putih dan tepi daunnya terdapat rintik-rintik berwarna hijau. Juga terdapat beberapa jenis hasil kacokkan seperti Dieffenbachia picta Rudolf Rhoer, dimana bahagian putih daunnya berwarna putih susu. Pokok ini tidak boleh tahan cahaya matahari yang kuat.


Resam batu
Kingdom: Plantae
Division: Magnoliophyta
Class: Magnoliopsida
Order: Cucurbitales
Family: Begoniaceae
Genus: Begonia
L.
Begonia is a genus in the flowering plant family Begoniaceae. The only other member of the family Begoniaceae is Hillebrandia, a genus with a single species in the Hawaiian Islands. The genus Symbegonia is now included in Begonia. "Begonia" is the common name as well as the generic name for all members of the genus.
The genus name coined by Charles Plumier French patron of botany honours Michel Bégon, a former governor of the French colony of Haiti.
With over 1,500 species, Begonia is one of the ten largest angiosperm genera. The species are terrestrial (sometimes epiphytic) herbs or undershrubs and occur in subtropical and tropical moist climates, in South and Central America, Africa and southern Asia. Terrestrial species in the wild are commonly upright-stemmed, rhizomatous, or tuberous. The plants are monoecious, with unisexual male and female flowers occurring separately on the same plant, the male containing numerous stamens, the female having a large inferior ovary and two to four branched or twisted stigmas. In most species the fruit is a winged capsule containing numerous minute seeds, although baccate fruits are also known. The leaves, which are often large and variously marked or variegated, are usually asymmetric (unequal-sided).
Because of their sometimes showy flowers of white, pink, scarlet or yellow color and often attractively marked leaves, many species and innumerable hybrids and cultivars are cultivated. The genus is unusual in that species throughout the genus, even those coming from different continents, can frequently be hybridized with each other, and this has led to an enormous number of cultivars. The American Begonia Society classifies begonias into several major groups: cane-like, shrub-like, tuberous, rhizomatous, semperflorens, rex, trailing-scandent, or thick-stemmed. For the most part these groups do not correspond to any formal taxonomic groupings or phylogeny and many species and hybrids have characteristics of more than one group, or fit well into none of them.


Jenis Bunga
Rhoe
http://members.tripod.com/flora-ma/mc/cmrdw01n.jpg

Nama Melayu (Malay Name)
Bunga Nenas Kerang Besar

  = Bunga Kerang Besar

  = Reo Ungu Besar
Keluarga (Family)
COMMELINACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Rheo discolor (L'Herit.) Hance

  = Rheo spathacea (Swartz) Stearn

  = Tradescantia spathacea Swartz
Saiz Biasa (Size)
2 cm
Nama Lain (Other Names)
Larger Rheo

http://members.tripod.com/flora-ma/mc/cmrdw02n.jpg
Bunga Reo (Rheo Flowers)
http://members.tripod.com/flora-ma/mc/cmrdw03n.jpg
Pokok Reo (Rheo Plant)
http://members.tripod.com/flora-ma/mc/cmrdw01c.jpg
Bunga Reo (Rheo Flowers)
http://members.tripod.com/flora-ma/mc/cmrdw02c.jpg
Bunga Reo (Rheo Flowers)

Pokok herba ini berasal daripada Mexico. Tinggi pokoknya boleh sampai kira-kira 50 cm. Permukaan bahagian atas daun berwarna hijau dan bahagian bawah daun berwarna ungu. Daunnya lurus dan panjang daun kira-kira 30 cm. Daun dan bunganya ada nilai perubatan.

Ros Jepun
http://members.tripod.com/flora_my-dn/dp/pogms01n.jpg

Nama (Malay Name)
Ros Jepun Merah Jambu

= Bunga Gelang Merah Jambu
Keluarga (Family)
PORTULACEAE
Nama Saintifik (Scientific Name)
Portulaca grandiflora
Saiz Biasa (Size)
4 cm
Nama Lain (Other Names)
Pink Rose Moss

= Sun Plant

= 11 O'clock flower

Pokok Ros Jepun adalah herba yang merayap dan lenair. Di percayai berasal daripada Brazil. Jenis Ros Jepun Merah Jambu adalah satu jenis hibrid lama. Batangnya seperti jenis Ros Jepun Merah, berwarna perang. Daunnya berbentuk bulat bujur dan akan mendapat warna perang jika ditanam di cahaya matahari yangkuat.

TUMBUHAN MENJALAR/MEMANJAT
Philodendron radiatum

Common name: Skeleton Key Aroid, Skeleton Key Philodendron
 

A multi-lobed Philodendron from Colombia and Brazil, Philodendron elegans was described to science in 1913 and is a member of Philodendron section PolytomiumPhilodendron elegans is an epiphytic vine that sprawls across the ground or may grow erect to climb the nearest tree.

Pelliona

Plant Type: Perennial Description: Leaves purple below, green with brown blotching above. Origin: Viet Nam Environment: Suitable for the home or a greenhouse Foliage: Yes Flowering: No Season: Fragrant: No Growing Ease: Will grow for anybody Temperature: 60-85°F, 16-29°C Humidity: High humidity Lighting Needs: Does best in bright indirect sunlight coming from the North/East Soil Type: A GOOD general purpose potting soil (a soil that retains water yet drains well) will suffice. Check purchased soil to see that it is well aerated and add sand or perlite and peat moss if it seems to pack too tightly. Give the plants a chance to settle in before going back to whatever fertilization program has been successful for you. If you want to mix your own take: 1 part garden soil, 1 part coarse sand or perlite, 1 part moist peat or humus (leaf mold) and a light dusting of lime. Always use a pot with a hole. Watering: Keep the soil evenly moist and if you use rainwater, be careful as it could be acidic. Use warm soft water if possible.

Jenis Berbunga
Ranggoon Creeper
 
Kingdom: Plantae
Division: Magnoliophyta
Class: Magnoliopsida
Order: Myrtales
Family: Combretaceae
Genus: Quisqualis
Species: Q. indica
Quisqualis indica also known as the Chinese honeysuckle or Rangoon Creeper is a creeper with red flower clusters and is found in Asia. It is found in many other parts of the world either as a cultivated ornamental or run wild. Other names for the plant include quiscual (in Spanish), niyog-niyogan (in Filipino)), Madhu Malti or Madhumalti (in Hindi),Radha Manoharam(in Telugu).
The Rangoon Creeper is a ligneous vine that can reach from 2.5 meters to up to 8 meters. The leaves are elliptical with an acuminate tip and a rounded base. They grow from 7 to 15 centimeters and their arrangement is opposite. The flowers are fragrant and tubular and their color varies from white to pink to red. The 30 to 35 mm long fruit is ellipsoidal and has five prominent wings. The fruit tastes like almonds when mature. The niyog-niyogan is usually dispersed by water.
Rangoon Creeper is found in thickets or secondary forests of the Philippines, India and Malaysia. It has since been cultivated and naturalized in tropical areas
Congea
 
Kingdom: Plantae
(unranked): Angiosperms
(unranked): Eudicots
(unranked): Asterids
Order: Lamiales
Family: Verbenaceae
Genus: Congea
Roxb.
Congea is a genus of the Vervain family (Verbenaceae).
This small genus of climbing plants, native to Southeast Asia, is rarely seen in cultivation outside the tropics. One species, Congea tomentosa, is occasionally grown in large greenhouses, but this is mainly restricted to conservatories on large estates or botanic gardens.
Garlic Vine
 
CYDISTA AEQUINOCTIALIS
Garlic Vine
The Garlic Vine is one of the most rewarding, flowering vines that you can grow, unless that you are a vampire. Interestingly enough it smells like garlic. However, it doesn't smell if the plant is left alone, only when the leaves are crushed. Flowering twice a year you will find it quite often covered with flowers. Flowers start off purple and change to a lighter shade of lavender with age. Eventually fading to almost white. You will see 3 different color of flowers at the same time on the plant. It can be grown in containers and should be trimmed after the flowers are gone. Avoid freezing temperatures. 
FAMILY : Bignoniaceae
ORIGIN : Tropical America
SIZE : medium vine 6' - 8'
LIGHT REQUIREMENTS : full to partial sun
WATER REQUIREMENTS : average
MIN. TEMP. : low 30's
FLOWER : spring and fall
COMMENTS : the leaves smell like garlic
Rumpet Vine
 
Kingdom: Plantae
(unranked): Angiosperms
(unranked): Eudicots
(unranked): Asterids
Order: Lamiales
Family: Bignoniaceae
Genus: Campsis
Species: C. radicans
The Trumpet vine or Trumpet creeper (Campsis radicans), also known as "Cow itch vine," is a large and vigorous woody vine of the family Bignoniaceae, notable for its showy trumpet-shaped flowers. It is native to woodlands of the southeastern United States, but is a popular garden perennial plant across much of the country as some cultivars are hardy to as low as -30°F/-34°C.
The leaves are ovate, pinnate, 3–10 cm long, and emerald green when new, maturing into a dark green. The flowers come in terminal cymes of 4–12, orange to red in color with a yellowish throat, and generally appear after several months of warm weather. The plant as a whole may grow to 10 meters in height.
The flowers are very attractive to hummingbirds, and many types of birds like to nest in the dense foliage. The flowers are followed by large seed pods. As these mature, they dry and split. Hundreds of thin, brown, paper-like seeds are released. These are easily grown when stratified.
The vigor of the trumpet vine should not be underestimated. In warm weather, it puts out huge numbers of tendrils that grab onto every available surface, and eventually expand into heavy woody stems several centimeters in diameter. It grows well on arbors, fences, telephone poles, and trees, although it may dismember them in the process. Ruthless pruning is recommended. Outside of its native range this species has the potential to be highly invasive, even as far north as New England.The trumpet vine thrives in many places in southern Canada as well.
Alternate scientific names have included Bignonia radicans and Tecoma radicans.


Ulasan

Tanpa Nama berkata…
thanks! artikel anda sangat membantu!
Unknown berkata…
Saya baru beli 3 pokok bottlebrush dalam polybag untuk diletakkan dalam pasu. Disebabkan pasu tidak mencukupi saya hanya sempat meletakkan 1 pokok dalam pasu dan 2 lg keesokan harinya selepas saya beli 2 pasu baru.

Masalahnya 2 pokok yang lewat diletakkan dalam pasu berubah daunnya menjadi kering dan bergulung². Setelah 2 hari keadaannya tak berubah walaupun dah disiram. Saya belum mencuba dengan baja.

Apa masalahnya dengan 2 pokok itu? Pokok yang awal diubah ke dalam pasu segar dan tidak mengalami masalah seperti yang kedua itu.
Apa tindakan yang sebaiknya saya lakukan?

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN           CONTOH 1.  Kegunaan Domestik;  kegunaan/keperluan harian penduduk seperti memasak,membasuh/mencuci,mandian dll. Bekalan air  dari pada JBA, air sungai,tasik,perigi dl

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3           Bumi sebagai satu sistem – merupakan sistem tertutup yang membenarkan kemasukan tenaga daripada matahari tetapi tidak membenarkan kemasukan bahan. 1.3.1      Terdiri daripada komponen biosfera ( tumbuhan dan haiwan), atmosfera ( gas-gas di   udara), hidrosfera ( badan-badan air ), litosfera ( lapisan per

5R

Apa itu 5r Ramai yang tidak mengetahui apa itu 5r. Adakah rakyat di Malaysia tahu   betapa pentingnya 5r itu untuk menyelamatkan alam sekitar. 5R adalah singkatan kepada ‘rethink’ (fikir semula), ‘repair’ (baik pulih), ‘reuse’ (guna semula), ‘recycle’ (kitar semula) dan ‘reduce’ (kurangkan). Tahap kesedaran rakyat Malaysia perlu dipertingkatkan bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu dalam mengurangkan pembuangan sisa pepejal yang semakin bertambah sejajar dengan pertumbuhan penduduk di negara ini. Oleh itu rakyat Malaysia disarankan agar dapat mengamalkan sikap 5R ini bagi membantu mengurangkan penggunaan sumber asli secara lebih berkesan. Penerapan konsep 5R dalam mempromosikan amalan gaya hidup lestari memberi cabaran yang amat besar sekiranya semua golongan dari pelbagai peringkat tidak digembling. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan(KPKT) pada tahun 2007, lebih 15,000 tan sampah dihasilkan di Malaysia pada setiap hari dan ian