Langkau ke kandungan utama

Menghias bilik mandi

MASYARAKAT Malaysia umumnya kurang memberi perhatian kepada bilik mandi. Malah, tidak ramai sanggup menghabiskan masa dan membelanjakan wang ringgit untuk menghias bilik mandi.

Ini mungkin kerana bilik mandi jarang dilihat orang lain dan kita sekadar menyediakan kelengkapan asas yang perlu.

Apabila menghias bilik mandi, perkara utama perlu diambil kira ialah keselesaan, kesantaian dan keanggunan.

Dari segi warna, masyarakat Malaysia lazimnya menggunakan warna putih untuk bilik mandi. Putih memang sesuai bukan saja kerana warna ini cerah dan anggun, tetapi juga kerana kotoran pada permukaan putih mudah dilihat dan dibersihkan.

Hijau dan biru juga pilihan warna sesuai untuk bilik mandi. Hijau adalah warna alam semula jadi dan bilik mandi berwarna hijau gelap boleh menghidupkan suasana selesa dan tenteram. Manakala, sentuhan warna kebiruan pula menjadikan suasana tenang. Apatah lagi hubungan warna biru dengan air memang sepadan dan sesuai untuk hiasan bilik mandi.

Bagi bilik mandi yang mempunyai tingkap, anda boleh menggunakan fabrik menarik sebagai langsir untuk menampilkan suasana lembut tetapi selesa. Fabrik berkualiti boleh digunakan untuk langsir tingkap dan tirai mandi jika bilik mandi anda dilengkapi tab mandi panjang. Anda memerlukan tirai mandi plastik putih yang tidak mahal bagi lapisan dalam untuk memastikan tempias air tidak keluar dari tab mandi. Manakala penggunaan fabrik hiasan dengan corak yang menarik untuk tirai luar.
Andainya bilik mandi anda tidak mempunyai tab mandi panjang atau tingkap, anda boleh meletakkan fabrik di bawah dan di sekeliling ruang sinki atau sebagai alas kaki di bawahnya. Bagaimanapun anda tidak perlu menggunakan warna atau fabrik yang anda tidak suka semata-mata kerana ia sepadan dengan warna atau lekapan bilik mandi anda. Carilah fabrik yang anda gemari dan boleh dipadankan dengan keadaan keseluruhan bilik mandi anda.

Wangian penyegar udara juga penting untuk bilik mandi. Sentuhan keharuman buah-buahan sitrus mencetuskan persekitaran yang segar dan membantu meneutralkan bau yang tidak menyenangkan. Sebaliknya, kesegaran dan keharuman flora menambah sentuhan kelembutan dalam udara, dan menghidupkan suasana ceria.

Petua menghias bilik mandi dari Eric Leong

Skema Warna
Kebanyakan bilik mandi di Malaysia tidak besar justeru, skema warna bagi bilik mandi seharusnya cerah seperti putih susu, biru air, hijau muda dan kuning air. Elakkan penggunaan warna biru tua, hitam atau kelabu kecuali anda mempunyai bilik mandi yang besar.

Pembahagian Zon

Bahagi bilik mandi anda kepada ruang basah dan kering supaya tampak lebih kemas dan bersih. Anda boleh memisahkan zon kering daripada zon basah dengan menggunakan tabir dan skrin mandi.

Lampu

Bilik mandi patut dipasang lampu siang atau lampu terang (lampu pendarfluor), bukan lampu hangat (mentol kuning). Lampu terang untuk ruang kerja dan lampu hangat bagi menghangatkan suasana. Jadi anda boleh gunakan lampu terang untuk ruang basah dan lampu hangat untuk ruang kering.

Sentiasa buka tingkap bilik mandi supaya udara boleh masuk dan memastikan ia sentiasa kering dan bersih. Gunakan kelengkapan bilik mandi yang tidak mudah karat seperti pewter dan keluli tahan karat.

Untuk memberikan sentuhan yang lembut, pilih aksesori atas kaunter bilik mandi yang cantik seperti pemegang berus gigi dan bekas sabun diperbuat daripada pewter.

Tambah kehijauan dengan meletakkan pokok hiasan dalam pasu kecil untuk menjadikan bilik mandi anda lebih mesra alam.

Haruman penyegar udara boleh menjadikan ruang kecil dalam bilik mandi anda lebih santai, segar dan nyaman.

Ambi Pur, satu-satunya jenama wangian penyegar udara yang menceriakan suasana ruang peribadi anda, dengan bangganya membawakan siri rencana ini, yang berkisar mengenai ruang kediaman impian anda dan keluarga tersayang.

Berkenalan secara lebih dekat dengan Eric Leong

Jangan lepaskan peluang mengenali Eric Leong, pakar hiasan dalaman, secara peribadi dan mendapatkan petua menghiasi ruang peribadi anda dalam jamuan minum lewat petang eksklusif PERCUMA yang dibawakan kepada anda oleh Ambi Pur. Anda hanya perlu menjawab beberapa soalan mudah di bawah untuk memenangi tempat untuk anda dan seorang teman anda!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN           CONTOH 1.  Kegunaan Domestik;  kegunaan/keperluan harian penduduk seperti memasak,membasuh/mencuci,mandian dll. Bekalan air  dari pada JBA, air sungai,tasik,perigi dl

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3           Bumi sebagai satu sistem – merupakan sistem tertutup yang membenarkan kemasukan tenaga daripada matahari tetapi tidak membenarkan kemasukan bahan. 1.3.1      Terdiri daripada komponen biosfera ( tumbuhan dan haiwan), atmosfera ( gas-gas di   udara), hidrosfera ( badan-badan air ), litosfera ( lapisan per

5R

Apa itu 5r Ramai yang tidak mengetahui apa itu 5r. Adakah rakyat di Malaysia tahu   betapa pentingnya 5r itu untuk menyelamatkan alam sekitar. 5R adalah singkatan kepada ‘rethink’ (fikir semula), ‘repair’ (baik pulih), ‘reuse’ (guna semula), ‘recycle’ (kitar semula) dan ‘reduce’ (kurangkan). Tahap kesedaran rakyat Malaysia perlu dipertingkatkan bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu dalam mengurangkan pembuangan sisa pepejal yang semakin bertambah sejajar dengan pertumbuhan penduduk di negara ini. Oleh itu rakyat Malaysia disarankan agar dapat mengamalkan sikap 5R ini bagi membantu mengurangkan penggunaan sumber asli secara lebih berkesan. Penerapan konsep 5R dalam mempromosikan amalan gaya hidup lestari memberi cabaran yang amat besar sekiranya semua golongan dari pelbagai peringkat tidak digembling. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan(KPKT) pada tahun 2007, lebih 15,000 tan sampah dihasilkan di Malaysia pada setiap hari dan ian