Langkau ke kandungan utama

5R


Apa itu 5r
Ramai yang tidak mengetahui apa itu 5r. Adakah rakyat di Malaysia tahu  betapa pentingnya 5r itu untuk menyelamatkan alam sekitar. 5R adalah singkatan kepada ‘rethink’ (fikir semula), ‘repair’ (baik pulih), ‘reuse’ (guna semula), ‘recycle’ (kitar semula) dan ‘reduce’ (kurangkan). Tahap kesedaran rakyat Malaysia perlu dipertingkatkan bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu dalam mengurangkan pembuangan sisa pepejal yang semakin bertambah sejajar dengan pertumbuhan penduduk di negara ini. Oleh itu rakyat Malaysia disarankan agar dapat mengamalkan sikap 5R ini bagi membantu mengurangkan penggunaan sumber asli secara lebih berkesan. Penerapan konsep 5R dalam mempromosikan amalan gaya hidup lestari memberi cabaran yang amat besar sekiranya semua golongan dari pelbagai peringkat tidak digembling. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan(KPKT) pada tahun 2007, lebih 15,000 tan sampah dihasilkan di Malaysia pada setiap hari dan ianya meningkat dari tahun ke tahun. Bagaimana fenomena ini boleh terjadi. Jawapannya mudah, iaitu masyarakat Malaysia tidak mengamalkan konsep 5R dalam kehidupan seharian. Justeru itu diharap dengan mempromosikan amalan gaya hidup lestari yang menekankan konsep 5R dikalangan masyarakat dapat memupuk generasi baru mahupun akan datang tentang peri pentingnya menjaga alam sekitar demi kelangsungan hidup generasi yang berikutnya.
Hidup dikelilingi sampah memang memualkan dan tidak menyenangkan. Tetapi kita perlu menerima hakikat bahawa hidup ini ‘diwarnai’ oleh beraneka jenis sampah. Pernahkah kita terfikir, dengan jumlah sampah yang dihasilkan pada setiap hari ianya mampu untuk memenuhkan rumah kita. Oleh itu ingatlah konsep yang pertama iaitu ‘rethink’ ataupun fikir semula sebelum buang. Adalah penting bagi setiap individu untuk mengenal pasti bahan-bahan yang bakal dibuang itu mampu untuk dimanfaatkan untuk tujuan lain ataupun tidak. Sama ada ianya dapat dikitar semula, diperbaiki atau digunakan semula. Kebanyakan rakyat Malaysia kurang berfikir apabila membuang sesuatu, adalah lebih baik membuang sahaja sampah ke dalam tong sampah dan biarkan pihak yang memungut sampah itu meguruskan segala-galanya. Mentaliti seperti ini harus diubah bagi menggalakkan rakyat Malaysia khususnya lebih bertanggung jawab dalam memastikan alaman gaya hidup lestari dapat diamalkan secara lebih berkesan dan menyeluruh. Dengan adanya seidkit kesedaran iaitu fikir dulu sebelum buang ianya sedikit sebanyak dapat membantu untuk mengurangkan sampah yang bakal dibawa ke pusat pelupusan sampah. Munculnya bertimbun-timbun sampah dalam kehidupan adalah disebabkan oleh tindakan dan aktiviti manusia itu sendiri.
Selain itu ‘rethink’ atau fikir semula bukan hanya terhad kepada fikir dulu sebelum buang sahaja, malah kita sebagai pengguna hendaklah bertindak untuk mengetahui dan mengambil kira bungkusan produk yang kita beli itu sama ada boleh dikitar semula, digunakan semula, dibaik pulih jika mengalami kerosakan. Oleh itu kita haruslah bijak dalam meneliti dan harus sedar bahawa memilih bahan pembungkusan yang baik juga dapat membantu kita dalam mengurangkan penghasilan sisa pepajal. Kefahaman dan kesedaran mengenai ini boleh didapati melalui pembacaan seharian daripada majalah-majalah ataupun sumber lain sama ada media cetak atau elektronik.
Konsep ‘R’ kedua adalah ‘repair’ ataupun baik pulih di mana ia boleh diertikan sebagai memeriksa dengan teliti untuk tujuan membaiki atau untuk memulihkan keadaan sesuatu alat yang telah rosak. Bagi memastikan mengurangkan penggunaan sumber asli, adalah disarankan pengguna membaik pulih alatan yang rosak dan hanya membuangnya di pusat-pusat kitar semula setelah kerosakan tidak dapat dibaiki sepenuhnya. Oleh itu kita sebagai pengguna bukan sahaja berperanan untuk memastikan barangan dapat dilupuskan secara berkesan, malah penggunaan barangan atau alatan secara cermat dan efektif juga dapat membantu mengurangkan pembuangan sisa pepejal ke persekitaran sekaligus dapat  mengurangkan penggunaan sumber asli yang kian berkurang disebabkan oleh aktiviti manusia yang tidak terancang. Perabot rumah atau pejabat yang diperbuat daripada sumber asli iaitu kayu adalah salah satu contoh alatan yang perlu digunakan dengan cermat dan sebaik mungkin kerana sumber ini semakain berkurang sepanjang tahun ekoran daripada permintaan yang tinggi dalam sektor pertukangan. Oleh itu kita adalah digalakkan untuk membaik pulih perabot yang rosak yang difikirkan masih boleh diperbaiki dan digunakan semula. Menurut Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), hutan-hutan di seluruh dunia berkurangan sebanyak 12 juta hektar setiap tahun. Laporan FAO yang diterbitkan pada 2005 itu menyatakan bahawa purata kadar kehilangan hutan di Malaysia setiap tahun pada 1990an dianggarkan sebanyak 237,000 hektar atau hanya 1.2% sahaja. Kadar kehilangan ini adalah berdasarkan perubahan pada perancangan guna-tanah, seiring dengan polisi polisi pembangunan Negara. Oleh itu dengan adanya penerapan konsep baik pulih ini di harap dapat mempromosikan lagi amalan gaya hidup lestari secara lebih berkesan dan mantap.
Konsep ‘R’ yang seterusnya adalah ‘reduce’ atau dalam bahasa Melayunya adalah mengurangkan. Kurang di sini membawa maksud mengurangkan penggunaan pelbagai sumber terutamanya sumber asli seperti kayu, petroleum serta kapas. Penggunaan sumber asli secara berlebihan dalam aktiviti seharian memaksa sektor industri berkaitan mempertingkatkan pengeluarannya bagi memenuhi permintaan pengguna di sesuatu tempat. Pernahkah anda terdengar tentang berkongsi kenderaan ke tempat kerja? Semestinya pernah bukan. Kerajaan Malaysia telah lama menyarankan pengguna-pengguna kenderaan di Malaysia berkongsi kenderaan ke tempat kerja atau ke mana sahaja di dalam destinasi yang sama. Cara ini bukan sahaja dapat mengurangkan pelepasan gas beracun ke atmosfera yang dikeluarkan oleh kenderaan bermotor malah ianya dapat membantu mengurangkan jumlah penggunaan petrol dengan berkesan. Ianya bukan sahaja menjimatkan malah dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di Bandar-bandar besar terutamya Kuala Lumpur. Selain mengurangkan jumlah penggunaan petroleum, satu lagi bahan yang kita perlu kurangkan penggunaannya adalah kertas. Sebagaimana yang diketahui umum, kertas diperbuat daripada sumber asli iaitu kayu. Terdapat beberapa langkah yang boleh dipraktikkan sejajar dengan perkembangan sains dan teknologi kini, antaranya dengan menggunakan emel atau membuat salinan dalam komputer peribadi. Berdasarkan kepada statistik yang telah dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, sehingga Jun 2007 sahaja rakyat Malaysia yang menggunakan internet adalah sebanyak 14,904,000 orang yang mewakili 59.0% populasi penduduk Malaysia. Oleh itu kita percaya bahawa penggunaan emel menggantikan surat yang menggunakan kertas dalam tugas seharian sepatutnya tidak menjadi masalah kerana rata-rata penduduk Malaysia tahu bagaimana untuk mengendalikan dan menggunakan internet., Amalan gaya hidup lestari dapat dilaksanakan seandainya setiap lapisan masyarakat di Malaysia sedar betapa pentingnya menjaga alam sekitar itu.
‘Reuse’ atau guna semula adalah salah satu daripada konsep yang terkandung dalam 5R di mana ianya bererti menggunakan semula barangan atau alatan yang terbuang untuk dimanfaatkan menjadi barangan lain seperti menjadikan tayar kenderaan yang telah lusuh atau rosak menjadi pasu bunga ataupun menjadikan botol plastik terbuang menjadi bekas meletak alat tulis. Kita sebagai pengguna haruslah meningkatkan daya kreativiti dalam menjadikan sesuatu bahan itu lebih menarik untuk digunakan. Bagi penggemar muzik pula, terdapat barangan yang boleh dijadikan sebagai alat muzik. Baldi lama, tong sampah yang pecah, botol kaca, kuali buruk, bekas hiasan plastik yang kemik dan botol air mineral biasanya dilonggokkan di luar kediaman atau kedai untuk dikutip oleh pengumpul bahan terbuang atau kitar semula. Tetapi percayakah anda bahawa bahan terbuang yang diibaratkan sebagai sampah dan tidak berguna ini mampu mengeluarkan alunan muzik yang indah didengari halwa telinga. Akhbar KOSMO! terbitan bulan Mac 2009 mendedahkan terdapat sebuah kumpulan yang digelar Eco Drum Circle (EDC) yang bernaung di bawah Yayasan Anak Warisan Alam (YAWA) sebuah kumpulan pemain drum yang menggunakan bahan-bahan kitar semula sebagai peralatan muzik. Ini sejajar dengan misi mereka untuk menyebarkan kesedaran tentang kepentingan memulihara alam sekitar yang merupakan anugerah Tuhan yang tidak ternilai. Mereka bukan sahaja memanfaatkan bahan terbuang sebagai alat muzik, malah menerapkan kesedaran di kalangan masyarakat di seluruh dunia di samping dapat menambah pendapatan sampingan secara tidak langsung. Ianya juga boleh mengubah tanggapan orang ramai yang bahan buangan dapat digunakan semula untuk tujuan yang lebih bermanafaat dan boleh dijadikan perhiasan di dalam ataupun diluar kawasan rumah kediaman. Dengan adanya sikap seperti ini, saya percaya bahawa amalan gaya hidup lestari dapat dilaksanakan dengan lebih serius di samping mendapat sambutan daripada pelbagai pihak terutamanya di Malaysia.

Dalam keratan akhbar Berita Harian keluaran Disember 2005 ada menyatakan bahawa Di Kuala Lumpur saja, dengan jumlah penduduk kira-kira 1.5 juta, sisa pepejal yang dihasilkan mencecah 2,000 tan sehari. Persoalannya, mampukah kawasan pembuangan sampah menampung kadar peningkatan kuantiti bahan buangan ini. Walaupun negara kita mempunyai kira-kira 230 tapak pelupusan sampah berkeluasan antara 20 hingga 150 ekar tetapi keluasan berkenaan masih tidak mencukupi untuk menampung hasil buangan. Bayangkan, setiap kali apabila tapak pelupusan sampah itu tidak mampu menampung kapasiti sisa pepejal, tapak baru akan diwujudkan. Hampir 80 peratus daripada sampah domestik boleh dikitar semula, malah barangan seperti peralatan makmal, bekas styrofom, baju lama, barang elektrik, sisa makanan seperti tulang ikan dan sayur juga boleh dikitar semula untuk dijadikan baja.
Mari kita mendalami seba sedikit tentang makna kitar semula. Kitar semula membawa maksud memproses barangan lusuh atau bahan buangan menjadi produk baru. Contohnya surat khabar lama akan menjalani pelbagai peringkat pemprosesan untuk mendapatkan sejumlah kertas putih yang baharu dan sedia untuk digunakan sebagai kertas mahjung, kertas fotokopi dan banyak lagi. Amalan kitar semula ini harus dipraktikkan ke segenap lapisan masyrakat kerana ianya dapat mengurangkan kuantiti bahan buangan, selain menjimatkan kos perbelanjaan untuk membiayai projek pelupusan bahan buangan. Masyarakat di negara ini harus sedar dan melaksanakan kegiatan kitar semula serta membantu kerajaan menjayakan kempen berkenaan agar timbunan sampah itu tidak mencerobohi ruang hidup kita. Dalam memastikan projek kitar semula dapat dilaksanakan dengan lebih efektif, kerajaan telah membelanjakan jumlah kewangan yang banyak dengan menjalankan pelbagai kempen dan promosi serta menyediakan tong-tong kitar semula bagi memudahkan para pengguna mengamalkan sikap fikir dulu sebelum buang. Sebagaimana yang telah diketahui umum barangan yang terdiri daripada kaca, tin aluminium dan kertas dapat dikitar semula untuk menjadi produk baru. Jadi sebelum membeli sesuatu, pastikan bahawa anda membeli produk yang boleh dikitar semula. Penglibatan kitar semula produk bukan hanya terletak dibahu kerajaan semata-mata, ianya lebih berkesan jika dimulakan di rumah. Dengan menempatkan bakul kitar semula bagi buangan yang berbeza bagi memudahkan pengasingannya di tempat yang menjadi laluan, seperti dapur, ruang makan dan garaj secara tidak langsung dapat memupuk generasi muda mengamalkan konsep kitar semula dan kemudiannya dapat diaplikasikan di sekolah, Institusi pengajian tinggi seterusnya ke peringkat global. Selain itu juga, kita bolehlah melabelkan bekas kitar semula berdasarkan jenis bahan yang akan dikitar semula (1 tong untuk kaca, 1 tong untuk aluminium dan plastik dan 1 tong untuk kertas). Kita telah sedia maklum bahawa pusat-pusat pengumpulan barangan kitar semula telah menetapkan beberapa kriteria antaranya dengan memasukkan botol-botol plastik serta tin aluminium ke dalam tong berwarna jingga. Manakala tong coklat untuk menempatkan barangan yang berasaskan kaca seperti botol kaca dan cermin sementara tong biru dikhaskan untuk menempatkan barangan lusuh yang berasaskan kertas seperti surat khabar lama dan juga majalah. Dengan adanya pusat-pusat pengumpulan barangan kitar semula ini diharap pda satu hari nanti kerajaan serta rakyat Malaysia dapat manfaat daripadanya bukan sahaja dari segi ekonomi serta kewangan malah mampu untuk mengurangkan penggunaan sumber alam semulajadi sekaligus dapat memelihara alam sekitar daripada kerakusan tangan manusia.

Penerapan nilai-nilai murni seperti 5R ini dapat dijalankan dalam pelbagai bentuk dan aktiviti sama ada diperingkat rumah kediaman, komuniti, warga sekolah mahupun institusi pengajian tinggi agar ianya dapat diamalkan secara lebih bersepadu dan tersusun mengikut peringkat umur dan kategori. Oleh itu marilah kita sama-sama menyumbangkan idea-idea yang bernas semoga ianya dapat dilaksanakan mengikut hala tuju negara Malaysia yang semakin pesat membangun sekaligus membentuk masyarakat yang mempunyai kesedaran tinggi serta sentiasa berwaspada terhadap perubahan yang berlaku di sekelilingnya.

Ulasan

Unknown berkata…
Cara untuk menggalakkan orang ramai mengamalkan amalan 5r
Suraj berkata…
Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.
nurraysa diena berkata…
Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya temukan online untuk semua saudara dan saudari Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk dengan cepat menyelesaikan masalah yang diinginkan. Saya mendapat pinjaman Rp.700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan saudara saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500.000.000 PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Perlu Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan sederhana. Tetapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu baik karina di email atau whatsapp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk meminta nasihat juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com)
SURYANTO SURYANTO berkata…
Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)
Ny. SISKA WIBOWO berkata…
Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur
RIKA NADIA berkata…
Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua
Solution berkata…
Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menghapus Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

Salam
THOMAS FREDDIE PERETAS TANPA BATAS
Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya
Teddy berkata…
Kabar baik!!!

Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Email saya: teddydouble334@yahoo.com
Ny. SISKA WIBOWO berkata…
Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN           CONTOH 1.  Kegunaan Domestik;  kegunaan/keperluan harian penduduk seperti memasak,membasuh/mencuci,mandian dll. Bekalan air  dari pada JBA, air sungai,tasik,perigi dl

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3           Bumi sebagai satu sistem – merupakan sistem tertutup yang membenarkan kemasukan tenaga daripada matahari tetapi tidak membenarkan kemasukan bahan. 1.3.1      Terdiri daripada komponen biosfera ( tumbuhan dan haiwan), atmosfera ( gas-gas di   udara), hidrosfera ( badan-badan air ), litosfera ( lapisan per