- Fan-N-Pick
Setiap ahli ada peranan, dan setiap
peranan dimainkan secara bergilir-
gilir
·
Pelajar
1 : susun kad seperti kipas
·
Pelajar
2 : pilih kad dan bacakan soalan
·
Pelajar
3 : jawab soalan
·
Pelajar
4 : beri respon dan pujian kepada
jawapan yang diberi
- Inside-Outside Circle
§ Cari pasangan
§ Bentuk dua bulatan , satu di dalam
(Bulatan 1) dan satu di luar (Bulatan
2). Berdiri menghadapi pasangan
§ Guru beri soalan /tugasan kepada murid
dalam Bulatan 1.
§ Pelajar dalam Bulatan 2 menjawab dan
rakanyna hanya mendengar
§ Beri pujian atau kukuhkan jawapan
kawan apabila ia telah habis bercakap.
§ Kemudian tukar peranan dengan soalan
baru
§ Akhir sekali tukar pasangan dengan
rakan di sebelah kanan dalam bulatan
- Match Mine
·
Empat
orang murid duduk dalam satu pasukan
·
Setiap
dua orang cari pasangan dalam pasukan tersebut
·
Setiap
pasangan diberi kad untuk memisahkan mereka .
·
Pelajar
1 mengarahkan Pelajar 2 melukis atau
meneka gambar yang ada pada Pelajar 1 (Pelajar 2 tidak dapat melihat apa yang
dipegang oleh Pelajar 1 )
Apa yang dilukis atau ditekanya
bergantung kepada
kefahamannya dari arahan atau mesej
yang disampaikan oleh
Pelajar 1
·
Pelajar
1 melihat hasil yang dibuat oleh Pelajar
2 dan mereka saling kukuh mengukuh
·
Kemudian
kedua-duanya tukar peranan
- Same Different
·
2
orang pelajar dalam kumpulan mencari persamaan dan perbezaan dalam dua gambar
yang ada pada setiap orang dari mereka
·
Kemudian
mereka bandingkan jawapan
·
Akhir
sekali tukar pasangan dalam kumpulan
- Rally Robin
·
Pelajar
dalam bentuk berpasangan bergilir-gilir memberi respon tentang satu-satu
perkara secara lisan
- Round Robin
·
Aktiviti
seperti Rally Robin tetapi dilakukan dalam pasukan berempat
7.
Rally Table
·
Secara
berpasangan pelajar bergilir-gilir memberi respon atau menyelesaikan masalah
dengan menulis di atas kertas yang sama dan menggunakan pen/pensil yang sama
8. Round Table
·
Dilakukan
seperti Rally Table tetapi dalam pasukan berempat
- Simultaneous Round Table
·
Dalam
pasukan pelajar menulis respon kepada masalah dalam kertas masing-masing.
·
Kemudian mereka mengedar catatan mereka
mengikut pusingan jam supaya setiap ahli pasukan dapat menambah/membetulkan apa
yang ditulis.
- Spin-N-Think
·
Kadbod
yang ada anak panah dan boleh dipusing digunakan untuk menentukan giliran siapa
yang menyoal, menjawab, membetulkan dan memuji
- Talking Chips
·
Setiap
ahli dalam pasukan meletakkan cip di tengah-tengah apabila ingin bercakap dan
memberi pendapat
·
Mereka
tidak boleh mengulangi giliran bercakap sehingga setiap orang diberi peluang
- Jigsaw Problem Solving
·
Dalam
pasukan berempat, pelajar mencari klu atau pelengkap kepada masalah dengan
bergerak kepada kumpulan lain.
- Mix-N-Match
·
Pelajar
bergaul dan bergerak mencari bahan/perkara yang boleh dipadankan dengan bahan
yang ada pada dirinya
- Trade-A-Problem
·
Pasukan
membina masalah/soalan dan menghantar kepada pasukan lain untuk dicari
penyelesaian
- Team Stand-N-Share
·
Ahli
pasukan berdiri
·
Guru/rakan
lain memberi soalan
·
Pasukan hanya boleh duduk jika bersetuju dan
berkongsi jawapan/pendapat dengan pasukan lain
- Find the Fib/Guess the Fib
·
Seorang
ahli dalam pasukan memberi tiga penerangan tentang sesuatu yang sebenarnya
hanya dua yang betul atau benar. Satu lagi adalah salah
·
Ahli
lain diminta mencari yang mana yang salah
- Line Ups
·
Dalam
pasukan berempat pelajar membuat barisan
·
Pasukan
diminta memberi jawapan kepada masalah yang diberi
·
Pasukan
membuat garisan lurus kalau setuju dan garisan terpisah-pisah kalau tidak
setuju
- Formations
·
Pasukan
membentuk symbol, perkataan atau cara lain untuk menunjukkan kesepakatan
- Window Pane
·
Guru
melukis satu gambar tentang sesuatu konsep/ perkara pada carta/papan hitam
·
Ahli
dalam pasukan bergilir-gilir menyambung melukis untuk menerangkan lagi
konsep/perkara tersebut
- Showdown
·
Setiap
ahli pasukan menulis satu jawapan
/penyelesaian kepada masalah
·
Pada
masa yang ditetapkan semua menunjukkan jawapan secara serentak
·
Setiap
ahli membetulkan dan mengukuhkan jawapan rakan
21.
Lyrical Lessons
·
Pasukan
tulis lirik /nyanyi lagu mengikut rentak tradisional yang disukai kanak-kanak
- Timed Pair Share
·
Secara
pasangan, Pelajar 1 berkongsi pengalaman satu penyelesaian dalam masa yang ditetapkan dengan Pelajar 2
·
Kemudian
tukar peranan
- Stir- the- Class
·
Pasukan
duduk dalam bulatan
·
Membincangkan
jawapan untuk menyelesai masalah
·
Apabila
sudah dapat satu penyelesaian, berdiri bahu ke bahu untuk menunjukkan
persetujuan
·
Bila
loceng dibunyi, ahli yang nombornya dipanggil bergerak ke pasukan baru untuk
soalan yang berikutnya
- Team Word-Web
·
Pelajar
tulis topic di tengah-tengah kertas mahjong
·
Setiap
ahli pasukan menulis idea dalam peta minda mengikut warna pen yang berbeza
untuk menunjukkan sumbangan idea setiap dari mereka
- Mendeklamasi sajak/ menyanyi lagu
·
Seorang
pelajar mendeklamasikan baris pertama
sajak atau menyanyi lagu
·
Kemudian
diikuti oleh rakan pasangannya
·
Akhirnyna
bersama-sama mendeklamasi /menyanyi bersama-sama dalam harmoni
- Paraphrase Passport
·
Pelajar
hanya boleh memberi sumbangan idea setelah ia boleh mengulang jawapan kawan
sebelumnya
- Mix-Freeze Group
·
Pelajar
membentuk pasukan mengikut arahan guru
·
Bagi
yang tidak sempat membentuk pasukan dalam masa yang ditetapkan, diletakkan dalam “Lost and Found”
- Think-Pair-Share
·
Guru
kemukakan masalah kepada ahli pasukan
·
Setiap
ahli diberi masa untuk berfikir,
kemudian membincangkannya dengan ahli pasukan yang lain secara berpasangan
·
Semua
ahli Pasukan diminta pula berkongsi jawapan kepada penyelesaian masalah
- Roam the Room
·
Dengan
isyarat guru , murid secara individu bergerak untuk melihat hasil perbincangan
atau hasil kerja rakan-rakan
·
Apabila
guru beri isyarat kedua, semua balik ke
tempat asal dan kongsi dalam pasukan apa yang dipelajari dari rakan/pasukan lain
- Gallery Tour
·
Seperti
di atas tetapi mereka bergerak secara
pasukan
·
Hasil
pasukan lain ditampal atau di lukis atas meja untuk pasukan lain
melihat/membacanya
·
Pasukan
asal hendaklah meletakkan kertas dan pensil di atas meja supaya pasukan yang
datang melawat boleh beri komen atau pengukuhan hasil kerja mereka
·
Ahli
kumpulan juga diarahkan oleh guru untuk berpecah sementara waktu untuk melihat
stesen lain pula
·
Setelah
kembali semula ke pasukan asal,
ceritakan/laporkan pembelajaran/pengalaman yang diperolehi
- Three Stray, One Stay
·
Tiga
ahli pasukan pergi melihat hasil atau berbincang dengan pasukan lain
·
Seorang
tinggal untuk menyambut kedatangan rakan lain dan untuk menjelaskan kedudukan
/hasil kerja pasukannya
·
Bila
selesai Murid 2 pula tinggal dan jalankan tugas di atas
·
Kemudian
Murid 3 pula tinggal dan begitulah seterusnya.
- Rotating Review
·
Pasukan
bincang topic
·
Buat
carta/pengurusan grafik
·
Kemudian
ke kumpulan lain untuk sampaikan pendapat mereka atau beri pendapat
tentang hasil perbincangan kumpulan itu
·
Buat
carta/pengurusan grafik yang baru untuk kumpulan itu
·
Begitulah
seterusnya
- The Yarn Yarn
·
Setiap
kali seorang ingin memberi pendapat ia diberi benang untuk dililit di tangan
·
Akhirnya
kumpulan dapat tahu siapa yang lebih memberi pendapat/idea
- Kinesthetic Symbols
·
Murid
membentuk symbol tangan atau badan untuk menerangkan isi kandungan pelajaran
- Team Statements
·
Pelajar
berfikir dan berbincang dalam pasangan untuk membentuk pernyataan individu
·
Kemudian
semua bekerjasama untuk membentuk pernyataan pasukan yang dipersetujui semua
36..
Who am I ?
·
Setiap
orang pelajar diberi identitinya pada belakang bajunya (disemat di belakang
baju)
·
Setiap
dari mereka diberi tiga soalan sahaja untuk bertanya kepada kawan lain
tentang identity masing-masing.
·
Rakannya
hanya boleh menjawab “ya atau tidak”
·
Apabila
identity diperolehi hasil dari klu jawapan yang diberi rakan, individu tersebut
boleh menjadi pakar rujuk kepada rakan lain yang belum ‘mengenalpasti”
identitinya
- Sages Share
·
Pelajar
buat sumbangsaran dan setiap dari mereka yang boleh menceritakan lebih lanjut
akan idea tersebut, mencatat ‘initial”
mereka
·
Rakan
lain bergilir-gilir untuk menemuramah rakan yang bijak (yg menulis initial tadi) untuk
kefahaman lebih lanjut tentang ideanya
- Traveling File
·
Setiap
pasukan dibekalkan sebuah fail yang di dalamnya
ada soalan, kes atau masalah untuk dibincangkan
·
Selepas
10-15 minit soalan dan catatan jawapan dimasukkan semula ke dalam fail dan
diedarkan kepada pasukan lain
·
Setiap
pasukan yang mendapat fail baru dari
pasukan lain dikehendaki membaca soalan dan jawapan yang ada dalam fail
berkenaan sebelum dibincang, ditambah, dihurai dan disunting.
·
Setelah
setiap pasukan respon kepada 2 atau 3
Traveling File, soalan-soalan dan jawapan-jawapan tersebut dibincangkan
dalam kelas secara keseluruhan.
- Team Interview
·
Setiap
ahli pasukan berkenalan antara satu sama lain dengan bertanyakan maklumat diri
berhubung dengan nama, tempat asal, hobi (sambil berdiri)
40.
Team Project
·
Setiap
ahli pasukan bekerjasama memberi sumbangan menamakan pasukan, membentuk pasukan
sorak ( team cheers), logo pasukan dan warna pasukan
41.
Value Lines
·
Setiap
ahli pasukan menyenaraikan nilai-nilai dari yang tertinggi hingga yang terendah
dalam aspek kehidupan seharian seperti keselamatan famili, keamanan dunia,
keseronokan hidup
·
Selepas
itu setiap ahli menyenaraikan pula nilai-nilai murni berdasarkan keutamaannya seperti penyayang,
jujur, bebas, bertanggungjawab, setia dan lain-lain
·
Setiap
ahli berikutnya membuat perbandingan untuk
menilai hasil kerja mereka
42. Find-Someone-Who
·
Pelajar
dikehendaki mencari seseorang yang mempunyai ciri-ciri tertentu seperti
rancangan televisyen yang digemari, makanan kegemaran, ataupun pelajar diberi
lambaran kerja yang mengandungi beberapa soalan untuk dicari jawapannya
daripada rakan sekelasnya yang tahu
44. Rotating Review
·
Setiap
pasukan membincangkan sesuatu topik , kemudian mencatatkannya di kertas sebak dan
memaparkan di tempat pasukan masing-masing
·
Setiap
pasukan akan bergerak dari satu pasukan ke satu pasukan untuk membuat penilaian
hasil kerja setiap pasukan
·
Setiap
ahli pasukan boleh membuat komen,tambahan idea atau persoalan pada kertas berkenaan
dengan menggunakan warna pen yang
berbeza
45.
Three-Step Interview
·
Empat
orang pelajar dalam satu pasukan
·
Langkah
1 : Secara berpasangan seorang pelajar menjadi penemuduga dan seorang lagi yang
ditemuduga
·
Langkah
2 : Pasangan bertukar peranan di atas
·
Langkah
3 : Setiap pelajar secara bergilir berkongsi pengalaman yang dilalui semasa
temuduga dengan ahli pasukan yang lain
46. Two-Box Induction
·
Diwujudkan
2 kategori iaitu contoh dan bukan contoh
·
Fasilitator
beri ransangan
·
Ahli
pasukan berbincang secara Round Table untuk wujudkan hipotesis
·
Setelah
hipotesis dibuat secara berulang-ulang dan konsep berkenaan telah dipersetujui
oleh semua ahli, satu keputusan dibuat untuk menerima konsep tersebut
Rujukan
:
1. Johnson, D & Johnson, R (1985) Learning
together and alone:
Cooperation, competition and
individualization,
Englewoods Cliffs, NJ :
Prentice
Hall
2. Kagan, Spencer (1994) Cooperative learning,
Resource for Teachers, Inc., San Clemente, CA., 1 (800) WEE CO-OP
3. Slavin, Robert (1970) Cooperative
Learning. Theory, research and
practice, Englewoods Cliffs, NJ: Prentice Hall
Ulasan