Langkau ke kandungan utama

STRATEGI PEMERHATIAN

Pelajar membuat pemerhatian terhadap perlakuan orang lain atau penerangan tentang sesuatu kemahiran
Definisi
Pembelajaran secara pemerhatian juga dikenali sebagai teori pembelajaran sosial, berlaku apabila perlakuan pelajar berubah selepas memerhati perlakuan seorang guru atau model. Perlakuan perubahan ini dipengaruhi oleh kesan positif atau negatif seseorang guru atau model. Pembelajaran secara pemerhatian adalah satu aplikasi kemahiran asas yang merangkumi pendekatan berpusatkan guru, guru sebagai mentor atau fasilitator dan berpusatkan pelajar.
Prinsip Asas
Terdapat beberapa prinsip asas pembelajaran secara pemerhatian:
• Pelajar akan meniru perlakuan seorang guru atau model sekiranya perlakuan itu menarik minat pelajar seperti bakat, sikap atau kepandaian
• Pelajar akan memberi reaksi atau bertindak kepada bagaimana seseorang guru atau model itu diperlakukan, contohnya apabila perlakuan seseorang guru atau model itu diperakui dan dihargai, pelajar akan meniru perlakuan tersebut dan sebaliknya
• Pelajar boleh “memperolehi” sesuatu perlakuan dengan pemerhatian tanpa melakukan perlakuan tersebut. Dalam sesuatu situasi yang bersesuaian, perlakuan itu akan ditonjolkan atau dipamerkan
• Pembelajaran secara pemerhatian melibatkan empat proses:
1. Penumpuan (Attention)
Pelajar memberi tumpuan kepada persekitaran. Proses ini dipengaruhi oleh faktor seperti ciri-ciri atau karektor seseorang guru atau model seperti setakat mana pelajar suka atau apakah jangkaan pelajar terhadap beliau.
2. Penyimpanan (Retention)
Pelajar tidak sahaja mengenali perlakuan yang diperhatikan tetapi mengingati apa yang diperhatikan. Proses ini bergantung kepada keupayaan pelajar untuk menstrukturkan maklumat dengan kaedah yang mudah untuk diingati atau dipraktiskan.
3. Penghasilan (Production)
Pelajar berkemampuan untuk menghasilkan perlakuan secara fizikal atau intelek. Penghasilan ini memerlukan latihan berulangan
4. Motivasi (Motivation)
Secara umumnya, pelajar akan melakukan sesuatu perlakuan sekiranya mendapat motivasi atau mempunyai sebab untuk melakukannya. Kehadiran pengukuhan atau dendaan samada kepada guru/ model atau secara langsung kepada pelajar, menjadi satu perkara penting dalam proses ini.
• ‘Attention’ dan ‘Retention’ melibatkan proses memperolehi dan mempelajari perlakuan seseorang guru atau model manakala ‘Production’ dan ‘Motivation’ mengawal persembahan perlakuan tersebut.
• Kaedah-kaedah yang digunakan adalah eksperimen, simulasi (main peranan, permainan, model/ lakonan)
Bagaimana pembelajaran secara pemerhatian memberi impak kepada pembelajaran:
• Kurikulum – Pelajar mestilah mendapat peluang untuk memerhati dan meniru perlakuan yang membawa kepada satu pengukuhan yang positif
• Arahan – Guru mestilah memberi galakan kepada pembelajaran kolaboratif, kerana pembelajaran berlaku dalam konteks sosial dan persekitaran
• Penilaian – Guru mestilah menyediakan insentif dan satu persekitaran yang menyokong kepada perlakuan tersebut.
Contoh Senario:
Guru kami menunjukkan cara bunyi dihasilkan dengan menggunakan barangan dapur. Beliau juga menunjukkan bagaimana badan kita boleh menghasilkan bunyi. Contohnya kita berdengkur, hentak kaki, tepuk tangan, petik jari dan tepuk paha. Kemudian kami diminta menyatukan semua bunyi bagi menghasilkan gubahan muzik yang diberi nama “muzik bunyi”.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN           CONTOH 1.  Kegunaan Domestik;  kegunaan/keperluan harian penduduk seperti memasak,membasuh/mencuci,mandian dll. Bekalan air  dari pada JBA, air sungai,tasik,perigi dl

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3           Bumi sebagai satu sistem – merupakan sistem tertutup yang membenarkan kemasukan tenaga daripada matahari tetapi tidak membenarkan kemasukan bahan. 1.3.1      Terdiri daripada komponen biosfera ( tumbuhan dan haiwan), atmosfera ( gas-gas di   udara), hidrosfera ( badan-badan air ), litosfera ( lapisan per

5R

Apa itu 5r Ramai yang tidak mengetahui apa itu 5r. Adakah rakyat di Malaysia tahu   betapa pentingnya 5r itu untuk menyelamatkan alam sekitar. 5R adalah singkatan kepada ‘rethink’ (fikir semula), ‘repair’ (baik pulih), ‘reuse’ (guna semula), ‘recycle’ (kitar semula) dan ‘reduce’ (kurangkan). Tahap kesedaran rakyat Malaysia perlu dipertingkatkan bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu dalam mengurangkan pembuangan sisa pepejal yang semakin bertambah sejajar dengan pertumbuhan penduduk di negara ini. Oleh itu rakyat Malaysia disarankan agar dapat mengamalkan sikap 5R ini bagi membantu mengurangkan penggunaan sumber asli secara lebih berkesan. Penerapan konsep 5R dalam mempromosikan amalan gaya hidup lestari memberi cabaran yang amat besar sekiranya semua golongan dari pelbagai peringkat tidak digembling. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan(KPKT) pada tahun 2007, lebih 15,000 tan sampah dihasilkan di Malaysia pada setiap hari dan ian