Langkau ke kandungan utama

STRATEGI DIREKTIF


Pengenalan:
Sesetengah pelajar lebih memahami sesuatu pelajaran yang diajar jika mendapat
bimbingan dan arahan guru terutamanya dalam memahami sesuatu konsep. Oleh itu,
strategi pembelajaran yang paling sesuai untuk pelajar-pelajar ini adalah strategi
pembelajaran direktif.
Definisi:
Strategi untuk pemerolehan dan penguasaan pengetahuan, melatih dalam prosedur
tertentu termasuk latih tubi, pembelajaran masteri dan pengajaran secara langsung
Strategi direktif berperanan untuk membantu pelajar memperoleh maklumat,
pengetahuan dan kemahiran. Pelajar diarah untuk mematuhi langkah-langkah tentang
sesuatu kemahiran atau pengetahuan yang disampaikan oleh guru.
Melalui strategi direktif pelajar menerima maklumat dan pengetahuan melalui
penerangan tentang sesuatu kemahiran konsep daripada guru melalui tunjuk cara,
bimbingan dan latihan diikuti ujian untuk menilai kefahaman. Pengetahuan dan
kemahiran yang diperoleh pelajar adalah replika kepada apa yang disampaikan oleh
guru.
Contoh kaedah pengajaran bagi strategi ini ialah kaedah demonstrasi, kuliah atau
penerangan dan latih tubi.
Prinsip Asas Strategi
Strategi direktif ini berpusatkan guru dan pembelajaran adalah secara tradisional di
mana guru berperanan menyampaikan maklumat
Prinsip asas ialah:
1. Penstrukturan informasi
2. Penentuan matlamat dan kaedah yang dipakai
3. Penyediaan perancangan
4. Penyemakan terhadap pengetahuan dan ingatan
5. Membuat peneguhan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAHAN-BAHAN YANG BOLEH DIKITAR SEMULA

Apakah yang tidak boleh dikitar semula?             Kertas               Kotak pizza atau apa-apa yang disaluti dengan minyak/bekas makanan               Pinggan kertas yang telah dicemari               Tisu               Kertas karbon               Lampin               Kertas disaluti lilin/plastik               Bekas makanan beku               Tuala             Al...

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN     ...

5R

Apa itu 5r Ramai yang tidak mengetahui apa itu 5r. Adakah rakyat di Malaysia tahu   betapa pentingnya 5r itu untuk menyelamatkan alam sekitar. 5R adalah singkatan kepada ‘rethink’ (fikir semula), ‘repair’ (baik pulih), ‘reuse’ (guna semula), ‘recycle’ (kitar semula) dan ‘reduce’ (kurangkan). Tahap kesedaran rakyat Malaysia perlu dipertingkatkan bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu dalam mengurangkan pembuangan sisa pepejal yang semakin bertambah sejajar dengan pertumbuhan penduduk di negara ini. Oleh itu rakyat Malaysia disarankan agar dapat mengamalkan sikap 5R ini bagi membantu mengurangkan penggunaan sumber asli secara lebih berkesan. Penerapan konsep 5R dalam mempromosikan amalan gaya hidup lestari memberi cabaran yang amat besar sekiranya semua golongan dari pelbagai peringkat tidak digembling. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan(KPKT) pada tahun 2007, lebih 15,000 tan sampah dihasilkan di Malaysia pada setiap hari dan...