Langkau ke kandungan utama

GAYA PEMBELAJARAN

GAYA PEMBELAJARAN

1.0  Gaya Pembelajaran

Setiap orang mempunyai gaya pembelajaran dan kekuatan yang tersendiri (Kenneth & Dunn, 1984). Gaya pembelajaran boleh didefinisikan sebagai “motivational interest or pattern that is preferred when processing new information or experiences” ( minat atau pola terpilih yang mendorong seseorang apabila memproses maklumat baru atau pengalaman)

Terdapat empat model gaya pembelajaran iaitu (1) Model Dunn & Dunn  (Lampiran1.1-F1b) (2) Kolb Learning Styles Inventory  (3) Honey & Mumford: Learning Styles Questionnaire (LSQ) (4) Hermaan: Whole Brain Learning Style Preference (LSP) (Lampiran 1.1-1a ). Mana-mana satu model boleh dipilih untuk digunakan. Walau bagaimanapun, fasilitator harus memberi fokus sekurang-kurangnya kepada tiga bentuk gaya pembelajaran yang utama iaitu (1) Visual, (2) Auditori, dan (3) Kinestetik (Kajian oleh Neuro Linguistic Programming). Layari http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/vak.html) Model Dunn & Dunn juga sesuai digunakan untuk melengkapkan konsep gaya pembelajaran.

Secara ringkas, aplikasi kepada gaya pembelajaran mengambil kira proses yang ditunjukkan oleh rajah di bawah.













Merancang P&P

·    Aktiviti
·    Bahan bantu berasaskan
 gaya pembelajaran
 

Menguruskan P&P

·        Keluwesan aktiviti
·        Pelbagai bahan bantu
·        Stimulus (alam sekitar, Emosi, Sosiologi, Fizikal,Psikologi)

 

 

Mengenal pasti

Gaya Pembelajaran
 








     ---------------------------------->----------------------------------->----------------------------------------->













Konsep :         Gaya pembelajaran ialah cara mempelajari  sesuatu mengikut kecenderungan individu. Terdapat pelbagai teori dan model gaya pembelajaran. Murid dan guru perlu mengetahui  kepelbagaian gaya pembelajaran tersebut supaya mereka dapat mengenal pasti  gaya pembelajaran yang  sesuai untuk diri mereka / pelajar mereka.

                        Pada asasnya terdapat dua  model gaya pembelajaran yang akan  dibincangkan di sini, iaitu:-


·       Gaya  VAK  ( Visual , Auditouri ,  Kinestetik  )
·       Gaya Pembelajaran Dunn dan  Dunn






1.1 MODEL  GAYA PEMBELAJARAN   VAK  ( Visual , Auditouri , Kinestetik  )

Gaya VAK mengandungi tiga aspek , iaitu  gaya pembelajaran Visual , Auditori  dan  Kinestetik.

·       Gaya Pembelajaran  Visual

1.     Murid belajar lebih baik dengan melihat sesuatu teks berbentuk perkataan / ayat  dalam buku , papan hitam atau paparan komputer.
2.     Mereka lebih mengingati dan memahami arahan dan penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks berkenaan.
3.     Murid “Visual “  tidak memerlukan penerangan lisan seperti murid “auditori”  tetapi mereka selalunya dapat belajar melalui pembacaan.
4.     Mereka selalunya menulis nota syarahan / arahan lisan jika mereka hendak mengingati sesuatu.

·       Gaya Pembelajaran Auditori

1.     Murid “Auditori” belajar dengan mendengar perkataan / ayat yang disebut dan juga arahan lisan.
2.     Mereka boleh mengingati penerangan melalui bacaan kuat atau menggerakkan bibir ketika membaca terutama apabila mempelajari sesuatu yang baru.
3.     Mereka dapat mengukuhkan ingatan dengan mendengar semula rakaman pita audio, mengajar murid lain dan berbincang dengan guru.

·       Gaya Pembelajaran Kinestetik

1.     Murid “Kinestetik” belajar dengan baik dan berkesan melalui pengalaman dan akan melibatkan diri secara fizikal dalam aktiviti di kelas.
2.     Mereka  biasanya dapat menginagti sesuatu dengan baik dan berkesan apabila melakukan aktiviti secara “hands-on”.

1.1.1 Matrik Gaya Pembelajaran VAK

Apabila  anda
Visual
Audiotori
Kinestetik/Tactile
Mengeja
Adakah anda cuba melihat perkataan?
Membunyikan perkataan atau menggunakan pendekatan fonetik?
Tulis perkataan untuk memastikannya betul.
Bercakap
Anda bercakap secara berpasangan tetapi tidak suka mendengar terlalu lama? Lebih suka mendengar perkataan lihat, gambarkan dan bayangkan?
Anda suka mendengar tetapi tidak suka untuk bercakap? Guna perkataan seperti dengar dan fikirkan?
Menggunakan pergerakan dan air muka. Suka perkataan rasa, sentuh dan pegang.
Membayangkan
Adakah anda dapat melihat gambar dengan jelas dan terperinci?
Berfikir secara bunyi?
Melihat beberapa gambar, semuanya bergerak?
Memberi tumpuan
Adakah anda  terganggu oleh pergerakan atau keadaan tidak teratur?
Terganggu oleh bunyi atau bising?
Terganggu oleh aktiviti di sekeliling?
Bertemu semula seseorang
Terlupa nama tetapi ingat mukanya? Ingat di mana bertemu?
Terlupa muka tetapi ingat nama? Ingat apa yang telah bicarakan?
Ingat dengan baik apa yang telah dilakukan bersama?
Menghubungi sesorang atas sesuatu urusan
Adakah anda suka secara terus, berhadapan atau pertemuan peribadi?
Lebih suka telefon?
Bercakap sambil atau melibatkan diri dalam sesuatu aktiviti?
Releks (relax)
Adalah anda lebih suka menonton TV, pertunjukan atau wayang?
Lebih suka mendengar radio, musik atau membaca?
Suka bermain sesuatu permainan atau membuat sesuatu menggunakan tangan?
Cuba menginterpretasikan mood seseorang
Adakah anda memerhatikan air mukanya?
Mendengar ton suara?
Melihat pergerakan badan?
Membaca
Adakah anda suka situasi deskriptif? Berhenti untuk membayangkan sesuatu tindakan?
Gemarkan dialog dan perbualan atau mendengar watak yang bercakap?
Lebih suka cerita berbentuk aksi atau tidak betul-betul berminat membaca?
Membuat sesuatu yang baru
Adakah anda suka melihat demonstrasi, rajah, slaid atau poster?
Lebih suka arahan verbal atau berbincang dengan seseorang?
Lebih suka terus mencuba?
Meletakkan sesuatu bersama-sama
Adakah melihat arah dan gambar?
Suka bercakap dengan seseorang atau bercakap kuat semasa bekerja?
Mengabaikan arahan dan memikirkan semasa melaksanakannya?
Memerlukan bantuan daripada aplikasi komputer
Adakah anda memerlukan gambar atau rajah?
Panggil meja-bantuan, tanya jiran?
Terus mencuba atau mencuba di komputer lain.
Mengajar seseorang
Adakah anda suka menunjukkan sesuatu?
Lebih suka memberitahu?
Lakukan untuk mereka dan berikan mereka melihat bagaimana dibuat atau minta mereka melakukan?



The Visual Modality


The visual learner remembers 75% of what the read or see.
Demonstrations from the blackboard, diagrams, graphs and charts are all valuable tools for the visual learner.
Generally, analytic visual learners will process the printed word before iconic (pictorial) information.
Generally, global visual learners will process iconic (pictorial) information before reading the printed text.

Learning Strengths of the VISUAL Learner


Remembers what they read and write.
 Enjoys visual projects and presentations.
Can remember diagrams, charts, maps well.
Understands information best when they SEE it.

Strategies for the VISUAL Learner

Write things that you want to remember down; you will remember them better that way.
Look at the person who is speaking to you; it will help you focus.
Try to work in a quiet place. Wear earmuffs or earplugs if necessary. Some visual learners do, however, like soft music in the background.
 If you miss something a teacher says or do not understand, ask politely if they could repeat or explain.
 Most visual learners learn best alone.

Teaching Strategies for the VISUAL Learner

 Provide lots of interesting visual material in a variety of formats.
Make sure visual presentations are well-organized.
 During lessons, ensure auditory learners are in a position to hear well.
 Make handouts and all other written work as visually appealing as possible, and easily read.
 Make full use of a variety of technologies: computer, OHP, video camera, live video feeds/close circuit TV, photography, internet, etc.
Activity Suggestions for the VISUAL Learner

Diagrams.
Graphs. Photographs. Colouring books.
Posters.
Collages.
TV shows.
Turn starz.
Maps.
Charts.
Games.
Writing. Newspapers.
Recipes. Magazines.
Reading. Books.Flippaz cards.

Illustrations. Displays. Cartoons.
Slide Shows/Power Point.
Movies.
OHP transparencies. Written reports.
Flash cards Crossword & word find puzzles.
Letters.
Bulletin boards Workbooks.
Info Wheels. Flip-gate quizzes.

Traits of the VISUAL Learner

 Prefers to see words written down
 When something is being described, the visual learner also prefers to have a picture to view.
 Prefers a time-line or some other similar diagram to remember historical events.
  Prefers written instructions rather than verbal instructions.                         
  Carefully organizes their learning materials.
  Enjoys decorating their learning areas.
 Prefers photographs and illustrations with printed content.
 Remembers and understands through the use of diagrams, charts and maps.
Appreciates presentations using OHP transparencies or handouts.
Studies materials by reading notes and organizing it in outline form
Enjoys visual art activities
The Auditory Modality

The auditory learner MUST HEAR things for them to have the best chance of learning.
Only 30% of the general school-age population is auditory.
Generally, the auditory learner will remember 75% of what they hear in a lecture.
Using the auditory modality is the most difficult way to learn new material
Learning Strengths

Remembers what they hear and say.
Enjoys classroom and small-group discussion.
Can remember oral instructions well.
Understands information best when they HEAR it.

Strategies for the AUDITORY Learner


 Study with a friend so you can talk about the information and HEAR it, too.
 Recite out loud the information you want to remember several times.
 Ask your teacher if you can submit some work (if appropriate) as an oral presentation, or on audio tape.
Make your own tapes of important points you want to remember and listen to it repeatedly. This is especially useful for learning material for tests.
When reading, skim through and look at the pictures, chapter titles, and other clues and say out loud what you think this book could be about.
Make flashcards for various material you want to learn and use them repeatedly, reading them out loud. Use different colours to aid your memory.
Set a goal for your assignments and verbalise them. Say your goals out loud each time you begin work on that particular assignment.
 Read out loud when possible. You need to HEAR the words as you read them to understand them well.
 When doing maths calculations, use grid paper to help you set your sums out correctly and in their correct columns.
Use different colours and pictures in your notes, exercise books, etc. This will help you remember them.
Teaching Strategies for the AUDITORY Learner

 Re-phrase points, questions. Vary speed, volume, pitch, as appropriate, to help create interesting aural textures.
 Write down key points or key words to help avoid confusion due to pronunciation.
 During lessons, ensure auditory learners are in a position to hear well.
 Incorporate multimedia applications utilizing sounds, music, or speech (use tape recorders, computer sound cards/recording applications, musical instruments, etc.).
Activities

 Oral report or presentation.
 Teach the class or a group.
 Panel discussion.
 Debate.
Tape recordings.
Songs.  
Raps.  
Poems.
Musical performance.
Puppet show.
TV/radio show.
Verbal games.
Show and tell/current events.
peer tutoring.  
Oral presentations.
Demonstrations.
Oral recitation.

Traits of the AUDITORY Learner

 Remembers what they say and what others say very well.
 Remembers best through verbal repetition and by saying things aloud.
 Prefers to discuss ideas they do not immediately understand.
 Remembers verbal instructions well.
 Enjoys the opportunities to present dramatically, including the use of music.
 Finds it difficult to work quietly for long periods of time.
 Easily distracted by noise, but also easily distracted by silence.
 Verbally expresses interest and enthusiasm.
Enjoys class and group discussions.
Learning Styles
The Tactile - Kinesthetic Modality

 The tactile-kinesthetic learner must DO things for them to have the best chance of learning.
 The tactile-kinesthetic learner remembers best the things they experience.
 Kinesthetic learning involves use of the whole body rather than just hands-on.
 Getting information from written materials or by listening is not as easy as aforementioned methods.
Learning Strengths of the TACTILE-KINESTHETIC Learner

 Remembers what they DO, what they experience with their hands or bodies (movement and touch).
 Enjoys using tools or lessons which involve active/practical participation.
 Can remember how to do things after they've done them once (motor memory).
 Have good motor coordination.
Strategies for the TACTILE - KINESTHETIC Learner

To memorise, pace or walk around while reciting to yourself or using flashcards or notes.
When reading a short story or chapter in a book, try a whole-to-part approach. This means you should first scan the pictures, then read headings, then read the first and last paragraphs and try to get a feel for the book. You could also try skim-reading the chapter or short story backwards, paragraph-by-paragraph.
If you need to fidget, try doing so in a way which will not disturb others of endager yourself or others. Try jiggling your legs or feet, try hand/finger exercises, or handle a koosh ball, tennis ball or something similar.
You might not study best while at a desk. Try lying on your stomach or back. Try studying while sitting in a comfortable lounge chair or on cushions or a bean bag.
Studying with music in the background might suit you (baroque music is best - as opposed to heavily rhythm-based music).
Use coloured contruction paper to cover your desk or even decorate your area. Choose your favourite colour as this will help you focus. This technique is called colour grounding.
Try reading through coloured transparencies to help focus your attention. Try a variety of colours to see which colours work best.
 While studying, take frequent breaks, but be sure to settle back down to work quickly. A reasonable schedule would be 15-25 minutes of study, 3-5 minutes of break time.
 When trying to memorise information, try closing your eyes and writing the information in the air or on a surface with your finger. Try to picture the words in your head as you are doing this. Try to hear the words in your head, too.
Later, when you try to remember this information, close your eyes and try to see it with your mind's eye and to hear it in your head.
 When learning new information, make task cards, flashcards, electro-boards, card games, floor games, etc. This will help you process the information.
Teaching Strategies for the TACTILE-KINESTHETIC Learner

Allow tactile-kinesthetic students to take breaks during lessons and move around.
 Encourage tactile-kinesthetic students to write down their own notes.
Encourage tactile-kinesthetic students to stand or move while reciting information or learning new material.
Incorporate multimedia resources (computer, video camera, OHP transparencies, photography camera, etc.) into programmes (teacher presentations and student presentations).
Provide lots of tactile-kinesthetic activities in the class.

Suggestions ACTIVITY  for the TACTILE - KINESTHETIC Learner
KINESTHETIC Activities
KSurveys.
 Demonstrations.
 Dance.
 Products.
 Body games.
 Rocking and reading.
 Make a video show.
Field trips.
 Dress as characters.
 Role-play/interviewss.
Charades.
Pantomimes.
Plays.
Projects.

Walking and reading.
Puppet shows.
Musical performances.
Science labs
 Activities
Tactile Activities

Modelling.
Scrapbook.
Colouring books.
Artistic creations
  Dioramas.
Needlework.
Posters.
Task cards.
 Electroboards.
Blackboard/whiteboard activities
Sandpaper/felt letters.
Games. Calculators.
Puzzles.
Collections.
Workbooks

Sculptures.
Mobiles.
Displays.
Collages
Flip chutes.
Turn starz
Flip-gate quiz sheets.
Flippaz.

Info wheels.
Peekys.
Floaterz.
Origami.
Learning circles.
Computers.
Cut-and-paste tasks.









Traits of the TACTILE-KINESTHETIC Learner

 Remembers what they DO very well.
 Remembers best through getting physically involved in whatever is being learnt.
 Enjoys acting out a situation relevant to the study topic.
 Enjoys making and creating.
 Enjoys the opportunities to build and physically handle learning materials.
 Will take notes to keep busy but will not often use them.
 Enjoys using computers.
 Physically expresses interest and enthusiasm by getting active and excited.
 Has trouble staying still or in one place for a long time.
Enjoys hands-on activities.
Tends to want to fiddle with small objects while listening or working.
Tends to want to eat snacks while studying.

1.2  MODEL  GAYA PEMBELAJARAN DUNN  & DUNN

Model Gaya Pembelajaran oleh Dunn dan Dunn menyatakan gaya pembelajaran seseorang
pelajar bergantung kepada unsur-unsur yang disukainya di bawah lima stimulus yang           ditunjukkan dalam Jadual 1.2.1 di bawah.

Jadual 1.2.1: Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn

Stimulus
Unsur
Ciri-ciri
1.
Alam Sekitar
Bunyi
Suka belajar tanpa bising atau dengan mendengar muzik.

Cahaya
Suka belajar di tempat yang cerah atau di tempat yang kurang cahaya.

Suhu
Suka belajar di tempat yang sejuk atau panas.

Pola
Suka belajar di tempat formal yang ada kerusi dan meja atau di tempat tidak formal seperti berbaring atau duduk di atas lantai.
2.
Emosi
Motivasi
Boleh merangsang diri untuk belajar atau perlu dirangsang oleh guru.

Ketabahan
Boleh belajar dalam jangka masa yang pendek atau panjang.

Tanggungjawab
Bertanggungjawab untuk belajar atau perlu bimbingan oleh guru.

Struktur
Suka belajar mengikut jadual waktu atau suka belajar sekiranya lebih masa diberi untuk sesuatu mata pelajaran atau perkara.
3.
Sendiri
Suka belajar secara sendirian.
Sosiologi
Pasangan
Suka belajar secara pasangan.

Rakan sebaya
Suka belajar dengan rakan sebaya.

Pasukan
Suka belajar dalam pasukan.

Guru
Suka belajar dengan bimbingan guru

Pelbagai cara
Dapat belajar dengan mana-mana cara  yang tersebut di atas.
4.
Fizikal
Persepsi
Suka belajar dengan benda/perkara maujud atau abstrak  atau melalui pengalaman.

Makan
Suka atau tidak suka makan dan minum semasa belajar.

Waktu
Suka belajar sesuatu mata pelajaran pada waktu yang sesuai atau pada bila-bila masa.

Gerakan
Suka atau tidak suka bergerak semasa belajar.

Stimulus
Unsur
Ciri
5.
Psikologi
Global atau Analitik
Pelajar global suka belajar secara menyeluruh; pelajar analitik suka belajar mengikut urutan dan membuat analisis.

Otak Kiri atau Otak Kanan
Pelajar yang memproses maklumat menggunakan otak kiri suka belajar bahagian-bahagian bahasa, dan membuat pengiraan dan analisis;
Pelajar yang  memproses maklumat menggunakan otak kanan suka belajar secara keseluruhan, membuat sintesis, melukis, membuat gerakan dan mencipta sesuatu.

Impulsif atau Reflektif
Pelajar yang impulsif bertindak secara spontan manakala pelajar yang reflektif berfikir sebelum bertindak.

 


Untuk mendapat maklumat lanjut tentang  Gaya Pembelajaran sila tuan / puan layari  laman-laman berikut :-

http://www.berghuis.co.nz/abiator/lsi/lsiframe.html
Catatan: Inventori Gaya Pembelajaran secara on line boleh dilayari di URL di bawah;
http://www.learnativity.com/assessment.html
http://snow.utoronto.ca/Learn2/mod3/tchstyle.html
http://www.ldpride.net/learningstyles.MI.htm
http://www.ldpride.net/learning_style.html

http://www.berghuis.co.nz/abiator/lsi/lsiframe.html

http://www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/ilsweb.html

http://www.metamath.com//multiple/multiple_choice_questions.cgi


Contoh Rancangan Pengajaran Harian  Mengambil Kira  Gaya Pembelajaran &  Pelbagai Kecerdasan


Nama Guru: Mohd Talib bin Rahman
Darjah       : 4 Mawar
Tajuk Pelajaran: Surat Tidak Rasmi & Surat Rasmi
Bidang/Tema:Membaca untuk unsur Pengajaran  /Surat



Jangka masa: 2 jam ( dua hari )

Ringkasan Pelajaran :
 Memahami format surat
Berkomunikasi, menganalisis, menjana idea,  
Pembelajaran koperatif,  kemahiran teknologi maklumat,  
jujur dan bertanggungjawab, bersama  kumpulan.

Hasil Pembelajaran:
      i.  Memahami Format Surat
ii. Menyatakan bahawa Surat
    mempunyai format tertentu
iii.Menyenaraikan persamaan
    format  dan perbezaan
Aras :2
1.  Meneliti dan membuat perbandingan 
    Surat Rasmi dan Surat Tidak Rasmi
2.  Menghasilkan rangka Surat Rasmi dan
    Surat Tidak Rasmi.

Objektif: Diakhir pengajaran murid dapat  membezakan dan persamaan antara
                Surat Rasmi dengan surat Tidak Rasmi.
Pengetahuan Perlu Ada : Murid biasa melihat Surat Rasmi dan Surat Tidak Rasmi.
Isi Kandungan:
  1.  Format Surat Rasmi dengan Surat       3.  Perbezaan Surat Tidak Rasmi
          Tak Rasmi                                                    dengan Surat Tak Rasmi
  1. Persamaan surat Tidak Rasmi               4. Membina format Surat Tidak
           dengan Surat Rasmi                                  Rasmi  dan  Surat Rasmi
Nilai Murni :      i. Menggunakan bahasa surat         
                        ii. Menggunakan kata panggil yang betul dan berbudi bahasa
Bahan Bantu Belajar :
i.                 Transparensi      ii Kad Manila        iii. Lembaran kerja            iv. OHP
Elemen Pengurusan Pembelajaran Bestari/Kemahiran Generik Yang Menjadi Fokus
Ø  Kemahiran berfikir, kemahiran membanding dan membeza dan
Ø  Pembelajaran Kooperatif





Langkah / Masa
(Peristiwa/
Pengajaran
  Is i
         
  Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Guru
Pelajar
Media
Pengajaran
Kemahiran
Generik


Langkah 2
(15 minit )


Format Surat Tidak Rasmi & Format
Surat Rasmi


1.Guru mengedarkan kertas A4.

2.Guru menyuruh murid  melakarkan format surat Tidak Rasmi dengan Surat Rasmi.

3. Guru memanggil nombor dan murid membentangkan hasil kerja di transparansi

4. Memberi borang penilaian rakan sebaya

1.     Murid berbincang
      dalam kumpulan.

2.     Murid melakarkan
      format mengikut
      pengetahuan sedia 
   ada.

4.Murid akan
  melakarkan jawapan
  di transparansi

5. Rakan membentang
   hasil kerja –
   Menamakan format
-  Rakan lain memberi
    pujian

6.Rakan dari kumpulan
 lain akan menilai
 pembentangan
tersebut






Kertas A4
(lakar format)
Dan tranpiransi
Lukis semula
(2 helai satu kumpulan)







Borang
Penilaian rakan sebaya.

Kemahiran Kolaboratif
Kemahiran belajar
Pemerolehan maklumat..

MI-Interpersonal
Mengumpul dan mengelaskanmengikut kategori.

Kem Fasi:
Attending

Kecederasan Fizikal
Logik.
Melakar rajah.

Kecerdasan Verbal

Dipetik sebahagian daripada PPP oleh Cikgu Mohd Talib bin Rahman (SK Jelutong Pulau Pinang)

(Catatan : Perkataan-perkataan yang diboldkan pada ruangan aktiviti pelajar membawa maksud gaya pembelajaran dan kecerdasan pelbagai)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGURUSAN SUMBER AIR

SISTEM HIDROLOGI:   TAJUK:  PENGURUSAN SUMBER AIR .   Konsep Pengurusan Sumber Air .         Mengikut Oridorn (1977) dalam bukunya “ Water Manegment ”, “…..Pengurusan sumber air melibatkan perancangan,analisis,penilaian,penggunaan,impak dan  ramalan terhadap sumber-sumber air secara sistematik, cekap optimun tanpa membazir untuk menjamin bekalan air kepada pengguna sentiasa bersih dan berterusan …”. Justeru sumber-sumber air yang ada di sesuatu kawasan mestilah diuruskan dan diselenggarakan dengan bijak bagi memenuhi keperluan manusia masa kini dan akan datang tanpa mengorbankan alam sekitar. Oleh sebab itu konsep pembangunan sumber air yang lestari amat dititikberatkan.   Kegunaan Sumber Air : Kajian Kes, Malaysia .                          KEGUNAAN           CONTOH 1.  Kegunaan Domestik;  kegunaan/keperluan harian penduduk seperti memasak,membasuh/mencuci,mandian dll. Bekalan air  dari pada JBA, air sungai,tasik,perigi dl

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1

MODUL PENGAJARAN GEOGRAFI 1 ( ALAM SEKITAR FIZIKAL) OLEH : MAZLAN BIN JUNAIDI BAB 1 : SISTEM BUMI 1.1            KONSEP SISTEM – satu set angkubah yang berstruktur   dan saling berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai keseimbangan. 1.2           Terdiri daripada 3 sistem ; i)                terpencil – mempunyai sempadan yang   nyata dan tidak membenarkan kemasukan bahan dan tenaga. ii)              Tertutup – mempunyai sempadan yang membenarkan kemasukan tenaga sahaja tetapi menghalang kemasukan bahan. iii)           Terbuka – tidak mempunyai sempadan yang nyata dan membenarkan kemasukan tenaga dan bahan melalui sempadannya. 1.3           Bumi sebagai satu sistem – merupakan sistem tertutup yang membenarkan kemasukan tenaga daripada matahari tetapi tidak membenarkan kemasukan bahan. 1.3.1      Terdiri daripada komponen biosfera ( tumbuhan dan haiwan), atmosfera ( gas-gas di   udara), hidrosfera ( badan-badan air ), litosfera ( lapisan per

5R

Apa itu 5r Ramai yang tidak mengetahui apa itu 5r. Adakah rakyat di Malaysia tahu   betapa pentingnya 5r itu untuk menyelamatkan alam sekitar. 5R adalah singkatan kepada ‘rethink’ (fikir semula), ‘repair’ (baik pulih), ‘reuse’ (guna semula), ‘recycle’ (kitar semula) dan ‘reduce’ (kurangkan). Tahap kesedaran rakyat Malaysia perlu dipertingkatkan bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu dalam mengurangkan pembuangan sisa pepejal yang semakin bertambah sejajar dengan pertumbuhan penduduk di negara ini. Oleh itu rakyat Malaysia disarankan agar dapat mengamalkan sikap 5R ini bagi membantu mengurangkan penggunaan sumber asli secara lebih berkesan. Penerapan konsep 5R dalam mempromosikan amalan gaya hidup lestari memberi cabaran yang amat besar sekiranya semua golongan dari pelbagai peringkat tidak digembling. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan(KPKT) pada tahun 2007, lebih 15,000 tan sampah dihasilkan di Malaysia pada setiap hari dan ian