SUMBER : SITI HALIMAH ISMAIL & KHAIRULMAINI
OSMAN SALLEH
JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SASTERA &
SAINS SOSIAL, UNIVERSITI MALAYA
BANJIR KILAT KUALA LUMPUR JUN 2007 – PUNCA, KESAN DAN
PENGURUSAN
Banjir
merupakan salah satu bencana alam yang serius dan sering berlaku dalam keamatan
yang tinggi untuk satu tempoh banjir. Jenis banjir yang sering berlaku di
Negara yang sekaligus memberikan impak yang tinggi adalah kejadian banjir
kilat. Kejadian banjir kilat ini sukar di jangka dengan tepat dan amat
membimbangkan banyak pihak. Hal ini berikutan iklim negara yang tidak menentu
dan kejadian banjir kilat ini tidak lagi terhad berlaku pada musim tengkujuh
sahaja iaitu antara pertengahan bulan Oktober hingga pertengahan bulan januari
setiap tahun (Noor Ezlin Ahmad Basri, Sakinah Noordin & Shahrom Md. Zin). Di
Kuala Lumpur, kejadian banjir telah direkodkan sejak 1929 lagi. Banjir kilat
biasanya melanda di kawasan perumahan, perkampungan, kawasan yang sedang atau
telah membangun dan jalan-jalan raya terutama sekali di kawasan-kawasan yang
rendah yang terdapat di beberapa daerah.
Kejadian
banjir yang di kenali sebagai banjir kilat ini merupakan banjir yang berlaku
atau mengalir dengan cepat melimpah daripada tebing sungai dan tasik lalu
menggenangi kawasan tanah yang bersebelahan sehingga mengakibatkan kerugian
harta benda dan kemalangan jiwa yang besar. Keterdedahan masyarakat Kuala Lumpur terhadap
banjir kilat ini adalah amat tinggi dan kira-kira lebih dua puluh kawasan
terdedah kepada banjir kilat secara serius. Banyak yang menganggap bahawa
proses pembangunan dan perbandaran yang tidak sesuai di atas dataran banjir itu
sendiri sehingga menyumbang kepada perubahan system fizikal semulajadinya
menjadi penyebab utama kepada berlakunya masalah banjir kilat ini. Kejadian
banjir ini berkait rapat dengan system aliran semulajadinya. Contohnya di Kuala Lumpur terdapat dua
batang sungai utama yang semakin pesat membangun di kawasan sekitarnya iaitu
Sungai Klang dan Sungai Gombak. Sikap dan aktiviti manusia yang tidak mengambil
berat tentang tuntutan alam sekitar akan menggamatkan lagi keadaan.
Banyak
persepsi masyarakat terhadap pelan dan langkah pengurangan banjir oleh
pihak-pihak tertentu berakhir dengan pengharapan yang sangat tipis yang mana
setiap kali hujan akan berlakunya banjir. Ini kerana tiada langkah penyelesaian
yang konkrit bagi mencegah, mengelak dan mengawalnya. Kini, Projek Terowong
Bestari (SMART) dapat megurangkan sebahagian banjir yang berlaku di Kuala
Lumpur dan langkah komprehensif iaitu Program Tebatan Banjir dan Kolam takungan
air merupakan rancangan jangka panjang untuk mencegahnya bagi mengurangkan kos
pembaikan apabila berlaku bencana untuk proses pemulihan dan menjaga nyawa
masyarakatnya selain pengekalan dan pemuliharaan system semulajadi bumi yang
tidak hanya terikat kepada pendekatan kejuruteraan semata-mata.
Kuala
Lumpur merupakan Bandar metropolitan yang
semakin pesat membangun di samping peningkatan penduduknya dari masa ke semasa.
Kini
Kuala Lumpur menjadi kawasan paling sensatif dengan banjir. Ini berikutan
daripada catatan dan rekod banjir kilat yang pernah berlaku di Kuala Lumpur
merupakan satu kawasan kejadian banjir yang paling besar dan kerap berlaku
sejak awal 1970 an yang pernah di rekodkan di Negara ini yang telah melibatkan
sekurang-kurangnya lebih daripada tiga puluh kawasan banjir . Ini merupakan
rekod kejadian banjir kilat yang paling membimbangkan Negara yang mana menjadi
pusat penggerak kepada system pembangunan dan perbandaran di Negara ini. Di
katakan bahawa bahawa tahun 1971 merupakan banjir paling besar yang direkodkan
di Kuala Lumpur manakala dalam tahun alaf baru ini tahun 2007 merupakan rekod
banjir kilat yang paling buruk di rekodkan berbanding banjir kilat yang berlaku
pernah berlaku pada tahun 2003.
Kejadian
banjir kilat di Kuala lumpur ini telah mula direkodkan pada tahun 1929 lagi
seterusnya tahun 1949, 1980 an (1982, 1986 dan 1988), 1990 an (1993,1995, 1996
dan 1997), 5 Januari 1971, 22 Mac, 30 April dan 19 Desember 2000, 26 April dan
20 Oktober 2001, 11 Jun 2002, 10 Jun 2003, 6 April 2006 dan 10 Jun 2007
baru-baru ini. Namun begitu, tumpuan di berikan pada kejadian banjir kilat Kuala Lumpur pada Jun
2007 baru-baru ini.
Kejadian banjir kilat ini berkait rapat dengan
kedudukan sungai utama yang terdapat di Kuala
Lumpur iaitu Sungai Klang dan Sungai Gombak. Kuala
Lumpur
terdapat dua empangan telah dibina, iaitu Empangan Klang Gate dan Empangan
Batu. Sungai Klang dan beberapa buah sungai utama sepeti Sungai Gombak, Sungai
Batu dan lain-lain.
1) Data Primer :
Selain
melalui pembacaan, data dan maklumat juga diperolehi dan dikumpulkan melalui
orang perseorangan,
syarikat-syarikat, agensi-agensi atau pihak-pihak tertentu. Data atau makluman
yang diperolehi melalui pelbagai kaedah ini seperti pemerhatian, soal selidik,
temu bual, melakukan pengukuran di kawasan lapangan atau makmal dan sebagainya.
Data yang diterima akan dikumpulkan sebelum di analisis bagi mendapatkan
jawapan atau keputusan. Data yang di kutip di lapangan ini adalah berdasarkan
kepada objektif bidang kajian tersebut.
Data
yang terdiri daripada sampel-sampel kajian ini akan mewakili populasi melalui
kaedah analisis yang mana data diproses dengan menggunakan kaedah stastistik. Setelah data dikumpul ia akan mengalami proses
pengklasifikasian sebelum data dipersembahkan dan menerangkan maksud
persembahan data tersebut. Contohnya data boleh dipersembahkan dalam bentuk
statistik diskriptif atau statistik hasilan. Data diskriptif adalah
diterjemahkan sebagai ukuran kecenderungan tengah, serakan data dan peratusan.
Manakala data hasilan merupakan teknik pengolahan nilai yang diperolehi
daripada data diskriptif. Data akan dilukis secara grafik yang mana ia
menunjukkan kesimpulan tentang ciri-ciri populasi yang dikutip berdasarkan
sampel yang dipilih sekaligus dapat menerangkan data yang ringkas dan mudah
difahami. Ia boleh ditunjukkan dengan graf, carta pai, kelok dan
sebagainya.
2) Data Skunder:
Pengkaji telah memilih untuk mengumpulkan maklumat dengan
menggunakan data skunder yang mana data ini dilihat secara ilmiah tentang
maklumat yang berkaitan secara umum khususnya berhubung dengan kenyataan dan
hipotesis yang pernah dikeluarkan oleh pengkaji lain. Ini
kerana perbandingan dan pengolahan terhadap maklumat yang diperolehi akan
dilakukan sebelum mengeluarkan keputusan oleh pengkaji bagi menunjukkan
kesahihan makluman tersebut dalam hasil penyelidikan. Proses ini juga penting
dalam menjawab segala persoalan berdasarkan kepada objektif kajian. Bahan
bacaan seperti laporan, tesis, jurnal, majalah dan peta yang mana ia dirujuk
dari Perpustakaan Utama Universiti Malaya, Perpustakaan dan Makmal Peta Jabatan
Geografi, Agensi kerajaan seperti Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS),Dewan
Bandaraya Kuala lumpur (DBKL), Jabatan Alam Sekitar (JAS), Jabatan Meteorologi
Malaysia, keratin-keratan akhbar dan sebagainya.
Kejadian
banjir kilat baru-baru ini telah melibatkan beberapa kawasan perumahan,
jalan-jalan raya dan berhampiran dengan sungai dan tasik. Sejak banjir kilat di
rekodkan sejak 1929 dahulu mempunyai beberapa factor. Walaupun banyak yang menganggap
bahawa factor utama banjir kilat adalah di sebabkan oleh proses pembangunan dan
perubahan cuaca pada keseluruhannya, namun perlu disedari bahawa perubahan
fizikal yang berlaku kini perlu di fikirkan dan di teliti sebaiknya yang mana
proses perbandaran, pembangunan dan pertambahan penduduk dunia yang semakin
pesat akan memburukkan lagi keadaan sekiranya tidak mengambil kira kemampanan
alam sekitar itu sendiri. Antara factor-faktor yang di kenalpasti sehingga
berlakunya banjir kilat pada Jun 2007 ini adalah :
1) Faktor
Semulajadi :
Factor
semulajadi ini boleh di lihat dari pelbagai aspek. Oleh kerana banjir kilat
berlku dalam keamatan yang tinggi ia memberikan beberapa factor semulajadi yang
terlibat sehingga membawa hujan yang lebat dalam tempoh yang singkat sehingga
mampu menenggelamkan kawasan tertentu dengan cepat. Menurut data dari Jabatan
Meteorologi Malaysia (2007), apabila berlakunya perubahan monsoon yang sudah
tidak mengikut musimnya seperti banjir kilat yang berlaku di Kuala Lumpur pada
10 Jun 2007 baru-baru ini mengalami hujan lebat disertai ribut petir dan angin
kencang. Walaupun Negara mengalami monsoon barat daya tetapi tiupan angin
begitu lemah menggalakkan pembentukan kelompok awan hujan terutama pada waktu
petang. Hujan yang hanya berlaku dalam tempoh 3 jam (6.00 petang hingga 9.00
malam) itu telah mencatatkan jumlah hujan yang diterima telah mencapai tahap
maksimum daripada biasa iaitu sebanyak 720 mm berbanding dengan 500mm-550mm
dengan kedalaman air 1.8 meter hingga 3 meter. Peningkatan secara mendadak
kepada 720 mm daripada 520mm pada jam pertama. Bacaan yang direkodkan di setiap
stesen meteorology mencatatkan bacaan melebihi 50mm pada hari tersebut.
Jadual
1: Jumlah Hujan (mm) dalam tempoh 24 jam
bagi Stesen Meteorologi
Petaling Jaya, Subang dan KLIA, Sepang pada 10 Jun 2007
Masa
|
Petaling Jaya
(mm)
|
Subang
(mm)
|
KLIA, Sepang
(mm)
|
6.00
petang
|
0.0
|
0.0
|
0.0
|
7.00
malam
|
0.0
|
0.0
|
1.2
|
8.00
malam
|
1.2
|
0.0
|
0.2
|
9.00
malam
|
28.8
|
13.4
|
3.2
|
10
malam
|
6.4
|
6.6
|
3.8
|
11.00
malam
|
0.2
|
1.2
|
0.2
|
Jumlah Hujan (mm)
|
37.4
|
24.8
|
8.6
|
(Sumber ; Jabatan
Meterologi Malaysia,
2007)
Jadual 1 menunjukkan jumlah hujan yang
direkodkan dari Stesen Meteorologi dari tiga stesen di kawasan berlakunya
banjir kilat yang mana jumlah hujan paling lebat (peak) pada jam 9.00 malam dengan catatan 28.8 mm (Petaling Jaya),
13.4 mm (Subang) dan 3.2 mm (KLIA). Peningkatan yang mendadak di catatkan dalam
tempoh 24 jam.
Dengan
jumlah intensity hujan yang maksimum ini sudah tentu mampu memberikan impak
yang besar kepada keadaan fizikal yang sedia ada yang mana tidak dapat
menampung penerimaan hujan yang banyak untuk tempoh masa yang singkat. Kenaikan
paras air sungai ini akan menenggelamkan kawasan yang lebih rendah
sekaligus melumpuhkan sistem perparitan
dan berlaku penyempitan sungai. Contohnya aliran air sungai dari kawasan
tadahan Ampang/ Ulu Klang di bahagian hulu Kuala lumpur menyebabkan tekanan yang tinggi
kepada Sungai Klang lalu melimpah ke tebing dan membanjiri sebahagian kawasan
rendah pusat Bandar seperti Kampung Pandan, Kampung Baru, Kampung Chupadak dan
sebainya serta jalan-jalan utama seperti Jalan Tun Perak, Jalan Dang Wangi,
Jalan Ipoh dan sebagainya. Walaupun ada yang mengatakan bahawa banjir kilat
yang berlaku ini di sebabkan oleh berlakunya fenomena perubahan iklim dan
pemanasan global seperti banjir yang berlaku pada 1998 yang disebabkan oleh
fenomena La Nina.
2) Aktiviti
Manusia :
Selain
itu juga, peningkatan penduduk yang semakin meningkat di Kuala Lumpur dari masa ke semasa menggalakkan
kepada aktiviti manusia yang semakin aktif. Kebanyakan perubahan yang begitu
ketara dari segi penerimaan jumlah hujan dan perubahan iklim yang berlaku ini
di sebabkan oleh aktiviti manusia itu sendiri. Hampir kesemua rekod banjir
kilat yang pernah di laporkan di Kuala
Lumpur berkait rapat dengan manusia itu sendiri.
Gambar
: Seorang petugas alam flora membersihkan sampah sarap yang terperangkap pada
saluran paip akibat banjir kilat yang melanda bandaraya kuala lumpur
Kajian
banjir kilat yang di lakukan pada 2000-2001 mendapati bahawa punca berlakunya
banjir kilat di Kuala Lumpur
adalah di sebabkan oleh pembangunan yang semakin pesat tanpa kawalan alam
persekitaran. Perancangan bandar yang kurang memuaskan dan kerja-kerja ringan
memburukkan lagi keadaan (Khairulmaini Osman Salleh, 2004). Selain itu juga, manusia
terlibat secara langsung dalam pembuangan sampah sarap yang berleluasa ke dalam
sungai dan system perparitan terutama di Sungai Klang dan Sungai Gombak. Ini
menunjukkan bahawa sikap manusia yang kurang prihatin dan tahap kesedaran sivik
yang rendah terhadap pemeliharaan alam sekitar.
Gambar
1 : Tiang-tiang stesen STAR-LRT dan pembinaan jambatan.
Gambar
di atas menunjukkan salah satu contoh pembangunan infrastruktur yang sedia ada
tidak dapat menampung jumlah hujan yang luar biasa menjadi halangan utama
kepada keupayaan air sungai di kawasan pusat Bandar dan seterusnya peningkatan
paras air sungai melimpah keluar dan membanjiri kawasan lain. Contohnya situasi
ini dapat di lihat berlaku di Sungai Klang yang mana tiang stesen STAR – LRT
yang terletak di dalam sungai dan sebuah jambatan iaitu jambatan Kinabalu
menjadi halangan kekal yang memburukkan lagi keadaan pengaliran air hujan di
sungai akibat perubahan struktur di dalam rizab sungai.
Gambar
2: Kedudukan laluan yang rendah menghalang pengaliran air.
Terdapat
beberapa kawasan berhampiran
sungai telah dibangunkan dengan bangunan-bangunan atau binaan yang besar dan
kekal. Sistem
perparitan yang tidak sempuna juga menyumbang kepada berlakunya bencana alam
ini.
Banjir
kilat merupakan salah satu bencana alam yang memberikan kesan dan dampak yang
besar. Tahap keseriusan banjir adalah melihat kepada besar atau kecilnya
keadaan banjir itu dan biasanya ia di ukur berapa besarnya kesan yang di alami.
Semakin besar kesan yang diterima maka ia menunjukkan keseriusan yang tinggi
dan sebaliknya. Dengan keamatan yang tinggi yang berlaku tanpa disedari dan
walaupun mengambil masa yang singkat sahaja namun dalam sekelip mata kerugian
dan kerosakan yang ditanggung adalah sangat besar.
Antara
kesan-kesannya adalah berlakunya kemusnahan harta benda dan boleh menyebabkan
kehilangan nyawa. Akibat berlakunya kejadian banjir kilat ini yang pernah di
rekodkan di Kuala Lumpur
melaporkan anggaran kos kerugian yang tinggi dari tahun demi tahun setiap kali
berlakunya banjir kilat ini. Bencana banjir akan menjadi cirri-ciri kritikal
dalam kehidupan penduduk di kawasan rendah di mana density populasi meliputi 60
per hektar dan kesan bencana adalah amat serius (Khairulmaini Osman Salleh,
2004). Contohnya pada tahun 1971 mangsa banjir yang terlibat adalah seramai
180,000 orang dan di anggarkan mengalami kerugian lebih RM35 juta. Dilaporkan
oleh media bahawa seramai 5 orang terkorban dalam kejadian banjir kilat di Kuala lumpur baru-baru
ini akibat terperangkap dalam banjir tersebut. Banyak juga kenderaan dan
kelengkapan yang rosak.
Akibat
pembangunan yang pesat, melalui system perparitan tidak di kendalikan dengan
baik maka tiada system pengaliran air yang sempurna. Banyak lapisan konkrit
yang menggalakkan kepada aliran air terus dan deras tanpa di serap di dalam
tanah di tambah lagi dengan ketiadaan pokok sebagai system sokongan bagi tanah.
|
|
Oleh
yang demikian, ia menggalakkan berlakunya tanah runtuh dengan seperti yang
berlaku di Jalan Duta dan runtuhan jalan seperti yang berlaku pada banjir kilat
10 Jun 2007 yang lalu. Selain itu juga, aktiviti manusia akan tergendala kerana
hubungan terputus akibat jalan-jalan utama seperti Jalan Ipoh, Jalan Dang
Wangi, Jalan Masjid Jamek, Jalan Klang Lama, Jalan Melaka, Jalan Tun Perak dan
sebagainya di genangi oleh air mengakibatkan laluan tersebut terpaksa di tutup
untuk trafik. Oleh yang demikian berlakunya kesesakan lalulintas di jalan utama.
Aktiviti lain seperti sector pertanian, perindustrian, perniagaan dan
perkhidmatan terpaksa di tangguhkan akibat banjir kilat dan ini memberikan
kerugian kepada mereka.
Langkah
kawalan terhadap banjir kilat perlu di laksanakan secara bijak, efisyen dan
menyeluruh pada masa kini yang mana ia mesti mengambil kira alam persekitaran
yang bukan sahaja mengambil kira pendekatan kejuruteraan semata-mata.
Gambarajah
di atas menunjukkan bahawa komponen-komponen yang terdapat di dalam satu system
pengurusan sungai. Ini penting dalam melaksanakan integrasi dan kerjasama
antara pelbagai pihak bagi mengurusakan system pengairan berkenaan.
Oleh
itu, perancangan untuk jangka masa pendek dan jangka masa panjang perlu
dirangka agar langkah persediaan dan pengawalan dapat dilaksanakan. Ini
termasuklah sebelum dan selepas banjir berlaku serta langkah kecemasan semasa
banjir berlaku. Ini penting kerana kejadian banjir kilat ini berlaku tanpa di
jangka dan tidak mengikut musimnya. Pemahaman tentang bagaimana dan di mana
banjir boleh berlaku dan berapa yang boleh menyebabkan kerugian perlu bagi
mengenalpasti dan membuat perancangan bagi mengawal bencana tersebut.
Setelah
melihat kepada kejadian banjir kilat yang berlaku pada 10 Jun 2007 yang lalu di
Kuala Lumpur iaitu sebagai pusat pembangunan di Negara ini yang mana antara
kejadian banjir kilat yang paling buruk pernah berlaku telah membuka mata
banyak pihak dan mula menimbulkan rasa bimbang banyak pihak dan masyarakat itu
sendiri. Langkah-langkah bagi mengawal banjir terdiri daripada langkah struktur
dan bukan struktur.
Langkah
– langkah bukan struktur yang boleh dipertingkatkan dari segi keefisyenannya
dan keberkesanannya melalui peningkatan teknologi (World Meteorological
Organisation, 1989). Antaranya adalah :
1) Menaiktaraf
system ramalan dan amaran banjir.
Oleh
kerana, kejadian banjir kilat kerap berlaku di Kuala Lumpur tanpa di luar
jangkaan maka system ramalan dan amaran banjir perlu di perluaskan dan di naik
taraf iaitu satu jam lebih awal sekurang-kurangnya sebelum banjir dijangka
berlaku agar masyarakat di kawasan-kawasan tertentu dapat bersedia dengan lebih
awal, meningkatkan persediaan bilik gerakan dan mengurangkan kos kerugian dan
kerosakan yang terpaksa di tanggung.
|
Selain
itu juga, bagi langkah struktur beberapa aspek perlu di ambil kira termasuklah
persekitaran yang sesuai tanpa memberikan kesan atau gangguan kepada kawasan
tersebut. Antara langkah-langkah pengawalannya termasuklah :
1) Melebar
dan mendalamkan sungai.
Langkah
ini adalah untuk menampung lebih banyak kapasiti air hujan yang diterima. Ini
dapat mengurangkan dan melambatkan air yang mengalir di dalam sungai untuk
melimpah keluar ke tebingnya.
2) Mengurangkan
pergolakan air di kuala iaitu antara Sungai Gombak dan Sungai Klang.
Pergolakan
air yang kuat berlaku apabila dua batang
sungai bertemu di satu sudut terutama sekali mengurangkan aliran air dan
keputusan ini mendapati bahawa ia akan melimpah di kawasan tebingnya.
Pergolakan ini boleh di kurangkan dengan membina cerucuk tembok konkrit di
tengah-tengah Sungai Klang iaitu 400 meter dari hilir Masjid Jamek. Ini kerana
tembok tersebut akan memastikan bahawa aliran air daripada kedua-dua sungai
tidak akan bertemu sehingga alirannya adalah selari. Ini dapat mengurangkan
golakan dan mengalami kelajuan yang rendah sekaligus tidak akan memberikan
kesan yang besar kepada sungai tersebut apabila berlakunya hujan yang lebat.
Gambar
: Terusan lencongan antara Sungai Gombak dan Sungai batu bagi mengurangkan
tekanan aliran sungai.
Gambarajah
menunjukkan laluan bagi pintasan/lencongan banjir antara Sungai Klang dan Sungai
Gombak.
3) Musnahkan
sebarang penghalang yang melintasi sungai yang boleh menghalang aliran air
sungai.
Kemudahan
seperti jalan raya yang rendah, tiang-tiang jambatan dan jambatan laluan
pejalan kaki sebenarnya menghalang pergerakan air dan sampah sarap yang melintasi sungai. Ini
boleh dielakkan dengan menambahkan ketinggian sedikit daripada tebing sungai. Contoh
terbaik yang boleh di tunjukkan adalah jambatan pejalan kaki yang terletak di
belakang Stesen LRT Dang Wangi.
4) Membina
tembok yang kukuh yang selari dengan tebing sungai yang mana mempunyai dasar
sungai yang agak rendah.
Langkah
ini sama fungsi seperti ban yang bertindak sebagai penghalang dan mengawal
tahap paras air sungai daripada berlakunya limpahan air sungai. Contohnya di Taipei, Taiwan tembok setinggi 5 meter
tinggi telah dibina berhampiran dengan sungai di kawasan perumahan dan kawasan
komersial (perniagaan dan perkhidmatan).
Oleh itu,tembok ini juga boleh di aplikasikan di Sungai Gombak dan Sungai
Klang khususnya di kawasan banjir di pusat Bandar dengan membina tembok dengan
ketinggian yang tertentu selari dengan tebing sungai tersebut. Ia juga
sekaligus dapat mengukuhkan benteng sungai berkenaan.
5) Pelan Tindakan penebatan banjir
Langkah komprehensif ini mula di tubuhkan
pada 1973 lanjutan daripada kejadian banjir kilat besar yang berlaku pada tahun
1971 di Kuala Lumpur.
Ia di kenali sebagai Rancangan Tebatan Banjir Lembah Sungai Klang yang meliputi
hanya sungai utama seperti Sungai Klang, Sungai Gombak dan Sungai Batu yang
menelan belanja sebanyak RM 265 juta. Kini pelbagai agensi kerajaan telah
melaksanakan satu langkah kawalan banjir kilat yang semakin meruncing ini
seperti Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
(DBKL) melalui projeknya iaitu :
i)
Kolam Takungan Air seperti Kolam Takungan Banjir di Kolam Batu, Kolam Jinjang,
Kolam sri Johor dan di kawasan tadahan Sungai Damansara. Usaha ini juga dapat menyimpan air dalam kolam-kolam tersebut
yang kemudiannya dilepaskan perlahan-ahan supaya banjir tidak berlaku.
ii)
“Terowong Bestari “ (SMART) yang merupakan terowong bawah tanah berukuran garis
pusat 11.8 meter yang dibina bermula dari Kampung Berembong berhampiran dengan
Hospital Gleneagles (Jalan Ampang) dan melalui beberapa bahagian bandaraya
sebelum berakhir di kolam simpanan air di Taman Desa berhampiran Jalan Klang
Lama. Aliran sungai di
sebelah hulu Kuala Lumpur
akan dilencongkan melalui sebuah terowong atau tunnel yang melalui satu
sistem kolam sebelum ianya dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam sungai di
sebelah hilir kepada Pusat Bandar Kuala Lumpur. Ia mempunyai
dwifungsi iaitu :
a) Mengalihkan
aliran air yang berlebihan ketika banjir kilat dari Sungai Klang dan Sungai
Ampang bagi mengelakkan air masuk ke pusat Bandar.
b) Laluan
alternative bagi mengatasi kesesakan lalu lintas khususnya bagi pengguna jalan
raya dari arah selatan ke pusat Bandar.
6) Pengekalan
dan Peningkatan fungsi ekosistem sungai :
Selain
pembinaan infrastruktur sungai dan perparitan, aspek alam sekitar penting dalam
mengurus dan mengawal bencana alam ini. Langkah ini boleh di lakukan melalui
pemulihan dan penyelenggaraan tadahan tanah tinggi, tanah lembap dan tebatan
sungai (Zaini Ujang,2007). Walaupun kejuruteraan sungai dapat meningkatkan
keupayaan sailran sungai dan system perparitan untuk menampung dan mengalirkan
air semasa curahan hujan maksimum, ia perlu tindakan secara menyeluruh yang
mana dengan melestarikan fungsi ekosistem dapat meningkatkan keluasan kawasan
hijau bagi mengurangkan impak aliran air permukaan mengalir deras ke system
pengairan. Semakin banyak pokok maka keupayaan penyerapan dan penakungan hujan
yang tinggi dan sekaligus mengurangkan aliran air permukaan (Zaini Ujang, 2007).
7) Meningkatkan
tahap kesedaran masyarakat dan pihak pemaju :
Antara punca berlakunya banjir kilat adalah daripada
sikap manusia itu sendiri yang mana tidak menjaga kebersihan dan kualiti alam
sekitar seperti membuang sampah dalam sungai menyebabkan saluran tersumbat dan
sekali gus menghalang air sungai untuk mengalir. Ini kerana sampah sarap yang masuk ke dalam Sungai Klang
berjumlah 60 hingga 80 tan setiap hari. Selain
itu, program yang menuntut kesedaran masyarakat perlu diadakan khususnya dalam
penyebaran maklumat dan ilmu tentang bencana dan tahap keterdedahan masyarakat
terhadap bencana berkenaan. Langkah awal boleh di ambil terhadap golongan muda
dalam bidang pendidikan sejak di bangku sekolah lagi.
Selain itu juga, perubahan pada dataran banjir khususnya
untuk pembinaan rumah di kawasan rendah dan kawasan berbukit perlu di elakkan
kerana di kawasan rendah mudah terdedah kepada banjir dan di kawasan berbukit
terdedah kepada projek pembangunan yang tidak terkawal (Jones et al. 1998). ini
kerana jenis dan kedudukan rumah di percayai menjadi kepentingan dalam menentukan
tindakan yang effektif dalam kejadian banjir samaada di kawasan perkampungan
ataupun di bandar.
8) Penguatkuasaan
Polisi:
Dalam
mengawal kejadian banjir kilat ini pihak kerajaan telah mewujudkan beberapa
polisi yang menjadi panduan kepada pihak pemaju atau pihak tertentu sebelum
menjalankan sebarang bentik pembangunan khsusnya menjaga dan memulihara alam
sekitarnya. Kini pihak kerajaan telah mula memperkenalkan pendekatan pengurusan
sungai sebagai satu langkah kawalan yang penting. Oleh itu, penguatkuasaan
perlu di lakukan agar perkara dan kesan yang telah di kaji dapat di elakkan.
Contohnya adalah Manual Saliran Mesra Alam (MASMA) dan Integrated River Basin Management (IRBM).
Setelah
melihat kepada kejadian banjir kilat yang berlaku di Kuala lumpur pada Jun 2007
melihat kepada penyebab yang dominan yang mana
factor pembangunan yang semakin pesat tanpa pengawalan persekitaran dan
aktiviti manusia seperti pembuangan sampah sarap ke dalam system saliran
terutama di Sungai Klang dan Sungai Gombak. Jika factor ini tidak di kawal maka
ia akan menambahkan lagi keamatan bencana ini yang sudah di anggap sebagai
bencana alam yang biasa.
Gambar
: Empangan terbesar di dunia iaitu Empangan Three Gorges (China) yang
terpaksa dilepaskan selepas mencecah paras bahaya.
Selagi
ada perancangan baik bagi mengawal segala kebarangkalian terhadap banjir kilat
ini maka segalanya perlu di laksanakan dengan sempurna dengan adanya kerjasama
daripada semua pihak yang bertanggungjawab. Oleh itu, memastikan bahawa langkah
mengawal kejadian banjir kilat di Kuala
Lumpur perlu lebih komprehensif dan memberi perhatian yang lebih
serius terhadap keseimbangan dan pembangunan yang lebih mampan yang mana di
samping mengkoordinasikan pendekatan secara struktur.
BIBLIOGRAFI :
Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur.2001. Laporan Banjir Kilat di Kuala Lumpur pada 19 Disember
2000.
Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur.2001. Laporan Banjir Kilat di Kuala Lumpur pada 26 April 2001.
Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur.2001. Laporan Banjir Kilat di Kuala Lumpur pada 29
Oktober 2001.
Jabatan
Meteorologi Malaysia,
Petaling Jaya.
Khairulmaini
Osman Salleh (2004), Perception of and Adaptation to Flood Hazard – A
Preliminary Study, 25 (2) pg 99-106. Malaysian Journal of Tropical Geography,
Department og Geography, University
of Malaya.
Noor
Ezlin Ahmad Basri, Sakinah Noordin & Shahrom Md. Zin (2003), Prosiding
Seminar Kebangsaan Pengurusan Persekitaran 2003, m/s 469 – 474. Universiti
Kebangsaan Malaysia.
Paridah
Anun Tahir & Anuar Md. Ali (2007), Preparation of Flood Hazard Map for Kota Tinggi
Town. East & South
East Regional Seminar on Flood Hazard Mapping.
Zaini
Ujang, Berita Harian (13 Jun
2007). Minda Lestari : 4 Strategi Lestari Fungsi Ekosistem Elak
Bah. http // : www.bharian.com.my
Ulasan