PENGENALAN
Media pengajaran
membawa maksud peralatan perkakasan dan bahan (perisian) media yang telah
dikenalpasti, dipilih, dibina atau dipinda untuk menyokong atau mengendalikan
sendiri proses pengajaran dan pembelajaran.
Secara amnya
terdapat dua jenis media atau sumber pengajaran dan pembelajaran yang biasa
digunakan iaitu media cetakan dan media bukan cetakan. Media cetakan merujuk
kepada sebarang media yang berasaskan teknologi cetakan seperti buku, majalah,
gambar atau gambar foto, risalah, suratkhabar, carta, peta dan sebagainya.
Media bukan cetakan pula lebih merujuk kepada bahan tayangan dan bahan bukan
tayangan seperti model, diodrama, papan pengajaran, bahan audio visual.
Setiap media atau
sumber pengajaran dan pembelajaran mempunyai ciri-ciri yang tersendiri dan
sesuai digunakan pada suasana atau keadaan yang tertentu. Pemilihan media yang
tepat dan bersesuaian oleh seseorang pendidik amat berkait rapat dengan
keberkesanan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Media yang sesuai bagi
sekumpulan pelajar dan keadaan persekitaran mungkin tidak sesuai pada
sekumpulan pelajar yang lain pada persekitaran yang berbeza.
REKABENTUK VISUAL
PENGENALAN
Visual ialah bahan
media pengajaran yang menggunakan imej yang dapat dilihat, atau berdasarkan
penglihatan. Kebiasaannya, penggunaan visual dalam pengajaran dan pembelajaran
digunakan dengan media pengajaran yang lain.
Visual adalah media
berbentuk paparan interaktif. Visual membolehkan proses pengajaran dan
pembelajaran dijalankan dengan lebih berkesan. Muhamad Hasan A.Rahman (2000),
berdasarkan piramid kadar pemerolehan pengetahuan menunjukkan penglihatan
mencatatkan peratusan terbesar iaitu 83% berbanding rasa, sentuhan, bau dan
pendengaran. Ini menunjukkan bahawa visual membolehkan proses pemerolehan
maklumat berjalan dengan berkesan.
Kajian oleh Keislar
dan Phinney (1973) cuba
membuktikan samada pelajar tadika mampu mengaitkan 9 gambar haiwan dengan habitatnya
(gambar). Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan. Kumpulan pertama telah diberi
pendedahan kepada buku rujukan bergambar mengenai haiwan dan habitatnya,
manakala kumpulan kedua tidak diberi buku rujukan. Kumpulan kedua terpaksa
mencari ilmu secara ‘trial-and-error’. Hasil kajian menunjukkan bahawa kumpulan
satu lebih berjaya daripada kumpulan kedua dari segi mengaitkan 9 haiwan dengan
habitatnya.
Jenkins, Neale dan
Deno (1967) melaporkan bahawa pelajar lebih berjaya mengenal stimuli yang
ditayangkan dalam bentuk gambar daripada perkataan. Jenkins, Stack dan Deno
(1969) telah mengajar 116 pelajar sekolah rendah untuk mengenal item (gambar
atau perkataan) yang telah ditayangkan di skrin. Kedua-dua gambar dan perkataan
telah dihasilkan dalam format slaid. Hasil kajian menunjukkan bahawa kumpulan
yang didedahkan kepada gambar adalah lebih berjaya daripada kumpulan yang
didedahkan kepada perkataan.
JENIS-JENIS VISUAL
Visual terbahagi kepada dua jenis
iaitu visual tayangan dan visual bukan tayangan. Visual
tayangan adalah seperti transperensi dan OHP, projektor slaid, kamera video
serta video dan televisyen. Manakala visual bukan tayangan adalah seperti carta,
poster, papan tulis dan model.
Visual
atau media tayangan seperti transperensi
dan projektor overhead adalah alat bantu mengajar bagi membantu guru
mencapai pengajaran yang efektif. Pelajar akan lebih cepat menerima pelajaran
dengan melihat, mendengar dan melakukannya. Ini hanya dapat dilakukan dengan
menggunakan OHP dan transperensi yang rapi dan sistematik oleh pihak guru.
Menurut Kemp (1980), penggunaan transperensi dapat menyampaikan maklumat
pengajaran yang mengandungi konsep, langkah–langkah pengajaran dan fakta–fakta
rumusan kepada kumpulan sasaran kecil hingga kumpulan sasaran besar. Heinich
(1996) sependapat dengan Kemp bahawa penggunaan transparensi dapat menerangkan
topik pengajaran yang kompleks dengan menggunakan teknik transparensi bertindih
overlays.
Projektor slaid adalah satu
lagi jenis media yang biasa digunakan bagi tujuan menyampaikan pengajaran.
Kepingan slaid boleh dihasilkan sendiri oleh guru. Kemudahan ini telah berjaya
membawa pengukuhan dalam bentuk realiti di layar perak. Gambar–gambar seperti
planet, lautan, bahagian dalam jentera dan objek–objek lain yang sukar untuk diperlihatkan,
dapat ditayangkan dalam bilik darjah. Terdapat beberapa jenis projektor slaid
seperti jenis manual, separuh automatik dan automatik sepenuhnya.
Video dan televisyen adalah
satu–satunya bahan teknologi moden yang telah berjaya mempengaruhi sistem
pengajaran dan pembelajaran. Ramai penyelidik telah menjalankan kajian mengenai
penggunaan televisyen untuk pengajaran dan pembelajaran. Menurut schramun
(1962), murid – murid dapat belajar dengan cekap menerusi televisyen
pendidikan. Menurut Wittich dan Schuller (1973), televisyen banyak pendidikan
telah banyak mengatasi masalah pengalaman pembelajaran murid.
Bercakap
mengenai video, ia bermaksud menggunakan pita video dan perakam video ketika
proses pengajaran dan pembelajaran. Perakam video pula merupakan alat
menjanakan pita video. Kelebihan menggunakan perakam video untuk pengajaran ialah gambar dan bunyi atau suara
boleh disiarkan serentak.
Media
visual bukan tayangan seperti carta telah digunakan untuk menunjukkan sesuatu
idea atau konsep dengan cara visual. Carta didapati amat penting, terutama
dalam menerangkan sesuatu konsep atau idea. Penerangan sesuatu idea atau konsep
secara lisan sahaja tentu tidak memuaskan dan kurang daya tarikan.
Carta yang dianggap efektif adalah carta yang berjaya menggabungkan
pelbagai jenis visual seperti gambar, lukisan, kartun, graf, gambar rajah dan
bentuk – bentuk garisan. Ada pelbagai jenis carta, diantaranya ialah carta
aliran, carta pohon, carta jadual, carta masa dan lain – lain. Dalam membuat
pemilihan jenis – jenis carta, guru haruslah memilih yang sesuai untuk tujuan
pengajaran. Carta – carta yang biasa digunakan dalam pengajaran ialah carta
pohon, carta aliran, carta jadual dan carta pengalaman.
Poster digunakan untuk menyampaikan maklumat, penerangan dan pengetahuan.
Penerangan menggunakan poster adalah mudah dan cepat. Poster yang tertampal di
bangunan dan tepi jalan raya nampak cantik dan menarik kerana ia dibuat
mengikut elemen – elemen grafik yang baik dan sistematik. Poster juga digunakan oleh syarikat pengeluaran barangan
untuk tujuan mempromosi produk dan digunakan oleh kementerian pendidikan untuk
tujuan menyampaikan penerangan, tunjuk ajar dan nasihat kepada pelajar –
pelajar.
Papan tulis atau papan hitam yang digunakan dengan cara yang betul dan sistematik
akan dapat menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti. Ia
digunakan meluas dan guru haruslah mengambil kira peranan yang dapat dimainkan
oleh papan tulis sebelum memulakan sebarang pengajaran. Bagi Brown (1969), guru
yang berkebolehan dan cekap selalunya mengambil berat penggunaan papan tulis
supaya ia benar – benar efektif.
Model ialah bahan tiga dimensi yang mewakili struktur,
rupabentuk dan menjelaskan bagaimana sesuatu (misalnya mesin) berjalan.
Terdapat tiga jenis model, antaranya ialah model berskala, model potongan dan
model olok – olok. Kebaikan menggunakan model adalah kerana ia mempunyai bentuk
tiga dimensi yang boleh dilihat, ia boleh dibesarkan atau dikecilkan mengikut
kesesuaian penglihatan, ia boleh menunjukkan objek yang tersembunyi atau
tertutup malah ia boleh menunjukkan ciri – ciri yang penting. Disamping itu
juga, model boleh memuatkan objek sebenar yang kompleks dan boleh dibuka dan
dipasang semula. Model akan membantu pengajaran dan pembelajaran didalam kelas
lebih baik, menarik dan fleksibel.
Imej
pegun dan imej bergerak adalah
sebahagian daripada visual. Contoh-contoh ilustrasi adalah seperti gambar,
carta, graf dan gambarajah. Penggunaan imej pegun dan imej bergerak adalah
lebih mudah difahami selain dapat memberikan arahan yang membolehkan seseorang
berfikir dengan lebih berkesan.
Imej pegun (static visual) adalah seperti gambar atau ilustrasi
yang menyampaikan sesuatu maklumat atau informasi. Imej pegun digunakan apabila
maklumat yang ingin disampaikan sukar untuk dijelaskan dengan hanya menggunakan
perkataan. Contohnya seperti carta, peta minda dan graf. Graf, carta dan visual
lain boleh menerangkan banyak perkara dalam masa yang singkat.
Dengan berpandukan
graf, pelajar dapat memahami sesuatu dengan hanya melihat tanpa memerlukan
penjelasan yang terperinci daripada guru. Ini adalah kerana, graf mengandungi hanya
maklumat penting yang perlu diketahui oleh pelajar. Graf amat sesuai digunakan
untuk mata pelajaran berkaitan statistik dan matematik. Ini kerana, graf tidak
memerlukan huraian dengan ayat yang banyak. Hanya isi-is penting sahaja yang
ditulis di dalam graf.
Contoh penggunaan graf
Selain daripada
graf, penggunaan peta minda juga dapat menghasilkan pembelajaran yang berkesan.
Dalam mengaplikasikan penggunaan peta minda, beberapa syarat perlu di ambil
berat. Letakkan tajuk yang penting (main point) di tengah-tengah dan huraikan
isi-isi dengan lebih terperinci dengan membuat beberapa cabang yang
menghubungkan isi-isi dengan tajuk. Contohnya seperti gambarajah di bawah.
Contoh
penggunaan peta minda
Melalui peta minda,
pelajar dapat mengetahui dan mahir dengan isi-isi penting berkaitan dengan
tajuk. Ini dapat membantu pelajar dalam mengingat. Maklumat yang terlalu banyak
mungkin akan mengelirukan pelajar. Dengan menggunakan peta minda, isi-isi dapat
dihuraikan dengan lebih tersusun dan pemikiran pelajar tidak hanya terkongkong
dengan ayat-ayat tertentu. Pelajar diberi kebebasan untuk menghuraikan sesuatu
isi tanpa lari dari topik yang sebenar.
Penggunaan carta dalam pengajaran dan
pembelajaran juga merupakan salah satu kaedah yang berkesan. Carta mengandungi
gambar berserta label. Carta sesuai digunakan untuk pelajar di peringkat rendah
kerana pelajar mendapat visual atau gambaran tentang sesuatu perkara berserta
huraian dalam masa yang sama. Penggunaan carta dapat meningkatkan kefahaman
pelajar. Selain itu, penggunaan carta amat sesuai untuk mata pelajaran yang mengandungi konsep yang konkrit serta
memerlukan huraian terperinci contohnya biologi dan kajian tempatan.
Contoh penggunaan carta
Dalam penggunaan
imej pegun, penggunaan warna, saiz objek dan bentuk perlu dititikberatkan. Ini
adalah kerana, penggunaan warna yang bersesuaian dapat mempengaruhi serta
menarik minat pelajar. Contoh-contoh lain imej pegun ialah seperti berikut.
|
|
Imej bergerak (dynamic visual) adalah inovasi
daripada imej pegun. Imej bergerak, selain mempunyai ciri yang sama dengan imej
pegun, imej bergerak dapat memaparkan gerakan sesuatu imej contohnya animasi.
Imej bergerak sukar untuk dihasilkan kerana ia memerlukan pengetahuan tambahan
dan kreativiti pencipta. Walaubagaimanapun, imej bergerak mampu menarik lebih
perhatian berbanding imej pegun.
Penggunaan imej
bergerak dalam proses pengajaran dan pembelajaran memerlukan syarat-syarat
tertentu. Ini adalah kerana, penggunaan imej bergerak yang tidak sesuai dengan
situasi akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Contohnya dalam
persembahan power point, rekabentuk slaid hendaklah diambil kira. Animasi tidak
sesuai digunakan untuk slaid yang mengandungi huraian yang banyak kerana pelajar
akan lebih tertarik untuk melihat kepada animasi berbanding huraian yang
ditulis. Jadi ini secara tidak langsung akan mengganggu proses pengajaran dan
pembelajaran.
Imej bergerak adalah
sesuai digunakan untuk pelajaran yang memerlukan pergerakan supaya topik yang
hendak diajar mudah difahami contohnya mengenai kelajuan. Dengan cara ini pelajar dapat melihat proses
gerakan yang berlaku. Maklumat akan lebih mudah untuk disampaikan kepada
pelajar. Selain itu, imej bergerak sesuai digunakan untuk menerangkan sesuatu
proses berlaku contohnya proses penapisan air. Imej bergerak adalah lebih
sesuai digunakan kerana proses yang berlaku adalah sukar untuk diterangkan
dengan hanya menggunakan perkataan. Sebaliknya, adalah lebih sesuai jika
menggunakan animasi kerana pelajar lebih mudah memahamai perjalanan sesuatu
proses.
Seseorang
guru mesti mempunyai pengetahuan asas ‘grafik’ untuk membuat persediaan Bahan
Bantu Mengajar (BBM) asas. Pemahaman asas ‘grafik’ membolehkan seseorang
menghasilkan BBM yang sistematik dan efektif. Menurut Kemp (1980), seseorang
itu tidak semestinya mempunyai pengetahuan dan latarbelakang seni yang tinggi
bagi membentuk sesuatu BBM; memadailah jika mempunyai pengetahuan asas grafik.
Bahan
grafik digunakan bagi membantu seseorang menyampaikan informasi dengan cara
yang paling ringkas, tepat dan efektif. Ia juga digunakan bagi mendapatkan
kesesuaian idea yang tepat serta
menjimatkan masa. Sebagai contoh, ‘kartun’ adalah satu daripada bahan grafik.
Ia digunakan sebagai satu daya tarikan kepada pelajar dan bagi menyampaikan
mesej dengan cepat dan tepat.
Wittich
dan schuller (1973) menerangkan bahawa grafik adalah terdiri daripada bahan
visual yang meringkaskan penerangan dan penilaian tertentu menerusi gabungan
penggunaan lukisan, perkataan, lambang dan gambar–gambar. Kanak–kanak biasanya
tertarik kepada bahan grafik yang ditunjukkan. Mereka sentiasa ingin tahu
mengenai keadaan dunia sekeliling. Dengan ada bantuan grafik moden, pendidikan
yang mereka terima dapat membantu memenuhi naluri ingin tahu.
Dengan
kata lain, grafik adalah bahan – bahan pengajaran. Idea dan penerangannya
dipermudahkan menerusi penggunaan beberapa lukisan, perkataan, lambang dan
foto. Perkataan dan angka juga digunakan pada kebanyakan grafik bagi
menjelaskan penyampaian penerangan seperti yang terdapat pada graf, jadual,
rajah dan carta. Grafik banyak sekali melibatkan bentuk – bentuk visual yang
mengandungi penerangan singkat dan padat.
FUNGSI DAN PENGGUNAAN VISUAL
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, persembahan visual adalah sesuai
digunakan untuk situasi-situai tertentu.
Persembahan visual biasanya digunakan untuk topik berkenaan objek konkrit dan objektifnya untuk mengenalpasti, membezakan, mengklasifikasikan
konsep atau melakukan sesuatu
kerja. Dengan penggunaan visual,
topik-topik dapat disampaikan kepada murid dengan lebih mudah.
Selain itu, persembahan visual juga sesuai digunakan untuk keadaan mod
pembelajaran pelajar lebih kepada penglihatan
(83%). Ini adalah kerana setiap pelajar mempunyai ciri-ciri yang berbeza.
Terdapat pelajar yang lebih mudah memahami sesuatu dengan hanya menggunakan
perkataan. Sebaliknya, terdapat pelajar yang lebih mudah belajar menggunakan
visual atau gambar. Oleh yang demikian, guru perlu bijak dalam menentukan bahan
media pengajaran yang sesuai digunakan dalam menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran. Ini adalah kerana, media pengajaran memberi pengaruh besar dalam
memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan
berkesan.
Persembahan visual
juga digunakan untuk pembelajaran berkaitan
simbol, peraturan, konsep yang didefinasikan melalui analisis, lakaran, peta, gambar 3D dan sebagainya diperlukan. Contoh-contoh simbol yang mengaplikasikan
penggunaan visual adalah seperti
|
|
Penggunaan visual
adalah khusus untuk menerangkan perkara yang susah untuk diterangkan dengan
penulisan. Contohnya seperti gambar di bawah. Larger pictures give the reader a sense of being there.
For example, the picture shows more detail, capturing the reader's attention.
APLIKASI VISUAL DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
MERANCANG KERJA–KERJA SENI UNTUK VISUAL
Dalam
perkara ini, ukuran hasil kerja haruslah dipastikan sama ada besar atau kecil
kerana ia akan melibatkan aspek–aspek seperti perseimbangan, susunan dan
kemudahan idea yang boleh diperolehi. Prinsip–prinsip seni reka seperti mudah,
penyatuan, penumpuan dan perseimbangan harus diberi perhatian utama.
‘Mudah’ di sini bererti isi kandungan pelajaran yang ingin
disampaikan sepatutnya tidak terlalu banyak. Sebaik–baiknya tumpuan kepada satu
atau dua isi sahaja. Ini akan dapat mengelakkan berlakunya kekeliruan
dikalangan pelajar. Sebaik–baiknya berpegang kepada prinsip ‘mudah dilihat dan
mudah dibaca’. Segala bahan lukisan yang digunakan sepatutnya kelihatan besar,
jelas, ringkas dan mengandungi bahan utama sahaja.
‘Penyatuan’ bermakna setiap hasil ciptaan reka
bentuk visual BBM mempunyai elemen penyatuan dan tidak longgar. Ada hubung kait
diantara satu sama lain. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan elemen garis,
bentuk, warna atau ruang.
‘Penumpuan’ bermaksud hanya satu isi pelajaran
yang tertera di dalam satu–satu grafik, iaitu dengan menjadikannya satu pusat
perhatian. Elemen penumpuan ini boleh dihasilkan dengan menggunakan
garisan–garisan kasar ; warna–warna paras dan ruang atau bentuk. Susunan visual
juga bermula dari kiri ke kanan kerana pergerakan mata manusia bermula dari kiri ke kanan.
‘Perseimbangan’ bermaksud
terdapat dua bentuk iaitu bentuk ‘formal’ dan yang ‘bukan formal’.
Perseimbangan formal adalah susunan reka bentuk yang disusun dengan begitu rupa
apabila dilihat memberikan perasaan sama berat di antara susunan kiri dan kanan
atau sebaliknya. Ini berbeza dengan perseimbangan tidak formal. Perseimbangan
ini memerlukan lebih daya gubahan dan kreativiti. Cara yang sedemikian adalah
lebih menarik.
‘Ruang’
yang digunakan dengan sistematik dan betul sangat mempengaruhi satu–satu hasil
reka bentuk BBM. Sebelum memuatkan sesuatu, ruang itu, haruslah dirancang
terlebih awal isi yang ingin diketarakan supaya tidak kelihatan terlalu
longgar, kosong atau terlalu padat dan sesak.
‘Garisan’ adalah elemen yang harus juga
diambil perhatian kerana ia boleh menghasilkan bentuk kecil, besar, tebal,
halus dan seumpamanya. Garisan juga berperanan bagi perhubungan dan dapat
menunjukkan arah pandangan seseorang terhadap apa yang dilihat mengikut
susunan.
‘Warna’ juga merupakan elemen yang amat penting dalam satu –
satu visual dan ia digunakan bagi tujuan menarik perhatian. Warna dapat
memainkan peranan penyatuan, penumpuan dan perseimbangan dalam visual BBM.
Seseorang itu harus memahami konsep warna terlebih dahulu untuk menggunakannya.
Ini melibatkan pengetahuan ketagori – ketagori warna, sama ada sejuk atau
panas.
WARNA
BIRU DAN HIJAU TERGOLONG DALAM
KETAGORI SEJUK
WARNA MERAH DAN KUNING TERGOLONG
DALAM KETAGORI PANAS
Pemilihan
warna dapat menghasilkan daya tarikan kepada pelajar. Contohnya dalam pemilihan
warna yang digunakan bagi menghasilkan ‘poster’, warna bagi tujuan latar
belakang haruslah disesuaikan dengan warna–warna objek atau huruf yang
digunakan. Jika warna latarbelakang adalah ketagori warna cerah seperti kuning,
merah muda, biru laut dan hijau muda amatlah sesuai digunakan warna–warna yang
lebih kontras seperti hitam, merah tua, biru tua, hijau tua dan sebagainya
untuk objek atau huruf.
‘Huruf’
dan angka sering digunakan dalam satu–satu hasil visual BBM. Ia berfungsi untuk
menyampaikan penerangan dan informasi penting. Oleh itu, penggunaan sebarang
huruf dan angka haruslah diberi perhatian dari segi ‘kejelasannya’. Ini akan
melibatkan kaedah–kaedah menggunakan huruf, saiz huruf dan jenis huruf. Dalam
elemen huruf, seseorang itu harus menghadkan penerangan, idea atau isi
pelajaran yang ingin dimuatkan dalam satu–satu visual.
Dalam
pemilihan huruf bagi sesuatu visual BBM, seseorang itu harus menentukan jenis
huruf; seeloknya huruf ‘bold’ yang tidak mengelirukan.
Terdapat
pelbagai kemudahan untuk seseorang itu menghasilkan penghurufan yang baik bagi
sesuatu visual BBM seperti menggunakan stensil huruf, penekan huruf, pita
huruf, sistem penghurufan, komputer dan sebagainya.
Dalam
penghasilan sesuatu visual BBM, tentukan juga bahawa susunan dan jarak di
antara satu huruf dengan huruf yang lain serta di antara satu perkataan dengan
perkataan yang lain, diambil perhatian supaya kelihatan lebih menarik, jelas dipandang
dan mudah dibaca.
|
|
Baik Kurang baik
Ulasan